Foutmelding tijdens de creditcardbetaling? Zo los je het op.

Je kunt je reservering bij ons betalen met je creditcard. Nadat je de reservering hebt gemaakt, ontvang je een mail met de factuur en een linkje naar ons betaalplatform. Hier zie je eerst een samenvatting van jouw reservering staan. Vervolgens klik je door naar een pagina waar je je creditcardgegevens invult. Daarna volgt er nog een stap vanuit jouw creditcardmaatschappij, waar je de betaling moet bevestigen. Bijvoorbeeld met een code, app of vingerafdruk. Eigenlijk heel eenvoudig dus. Toch gaat het soms mis omdat niet iedereen gewend is aan de nieuwe tweestapsverificatie en te vroeg het betaalproces afbreekt. Graag leggen we je uit hoe het werkt en wat je kunt doen om succesvol je reservering per creditcard te betalen.

Nieuw: verplichte tweestapsverificatie

Sinds 1 januari 2021 moet er in heel Europa een tweestapsverificatie plaatsvinden bij alle online creditcardbetalingen boven 30 Euro. De transactie moet sinds die datum altijd worden goedgekeurd met een combinatie van minimaal twee van de drie beveiligingsfactoren:

- Iets dat je weet (een pincode of wachtwoord)
- Iets dat je bezit (een pinpas of smartphone)
- Iets dat je kenmerkt (een vingerafdruk of gezichtsscan)

Het is dus niet meer voldoende om alleen het kaartnummer, de vervaldatum en de CVC-code in te vullen. Er moet een dubbele identificatie plaatsvinden door bijvoorbeeld een wachtwoord en daarna een SMS-code of een bevestiging van de transactie via de app van de creditcard. Het doel is om online betalingen met de creditcard veiliger te maken volgens de Europese richtlijn PSD2 voor consumentenbetalingen.

Verificatie via een wachtwoord en SMS

Nadat je je creditcardgegevens hebt ingevuld ga je door naar de tweede stap waar je een wachtwoord (Mastercard ID check, Visa Secure of Amex Safekey) moet invullen. Vervolgens ontvang je een SMS-code op het telefoonnummer dat gekoppeld is aan jouw creditcard. Deze code moet je weer invoeren op de webpagina.

Heb je nog geen wachtwoord? Dan moet je dit aanvragen bij de uitgever van je creditcard. Let op: dit kan niet tijdens de betaling worden gedaan.

Verificatie via een app

Nadat je je creditcardgegevens hebt ingevuld wordt je gevraagd om jouw betaling te bevestigen via de app van je creditcardprovider. Om dat te doen open je de app en bevestig je met bijvoorbeeld je vingerafdruk of gezichtsherkenning de betaling. Daarna klik je op ''Verder'' op de online betaalpagina om de betaling af te ronden.

Verficatie via de bank

Heb je een creditcard van de bank? Nadat je je creditcardgegevens hebt ingevuld wordt je gevraagd om jouw betaling te bevestigen via de kaartlezer of de app van de bank. Ook dan is het belangrijk dat je de betaling op de online betaalpagina afrondt. 

Handige links

Zoals je merkt is er met de nieuwe tweestapsverificatie het een en ander veranderd om online met je creditcard te betalen. Dat is dus niet alleen bij Sunny Cars zo, maar bij alle online betalingen boven de 30 Euro. We hebben geprobeerd voor iedere situatie zo duidelijk mogelijk de stappen aan te geven. Kom je er toch niet uit? Dan kun je het beste contact opnemen met de uitgever van jouw creditcard voor advies over jouw specifieke geval:

ABN AMRO
Rabobank
ING
ANWB creditcard
American Express