Nederlander wil duidelijkheid bij autohuur

Vijfenveertig procent van de Nederlanders is bang voor addertjes onder het gras als ze een auto huren voor de vakantie. Dit blijkt uit onderzoek van Sunny Cars, aanbieder en verhuurder van huurauto’s. En niet zonder reden, want een derde van de ondervraagden heeft weleens te maken gehad met onverwachte extra kosten bij autohuur. Toch geeft meer dan de helft van hen aan te weten wat er bij de huurprijs van de auto is inbegrepen.

Onverwachte kosten zijn grote ergernis

Een derde van de Nederlanders die een auto heeft gehuurd voor op vakantie heeft te maken gehad met onverwachte kosten achteraf. De top 3 meest voorkomende onvoorziene kosten waar ze mee te maken krijgen zijn:

  1. Een onverwachte verplichte verzekering
  2. Kosten voor het rijden van extra kilometers
  3. Kosten voor een extra bestuurder

Stuk voor stuk behoren ze tot de grote ergernis van huurautomobilisten. Drieëntwintig procent van de autohuurders geeft aan dat sommige autoverhuurders simpelweg niet duidelijk en transparant zijn over welke kosten wel en niet inbegrepen zijn.

Zonder angst vakantie vieren

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders zich tijdens de vakantie geen zorgen willen maken over onverwachte kosten achteraf en de vraag of ze wel goed verzekerd zijn. Vakantiegangers kiezen dan ook het liefst een all-inclusive pakket waarbij alle kosten van de autohuur zijn inbegrepen (78%). 

Hoe all-inclusive is all-inclusive?

8 op de 10 Nederlanders die een auto huurt op hun vakantiebestemming, laat weten het handig te vinden als er op de plaats van bestemming niets meer (bij)betaald hoeft te worden. Het pakket moet zo compleet mogelijk zijn, écht all-inclusive. Vooral gezinnen met kinderen van 13 tot 17 jaar (88%) en meerpersoonshuishoudens (83%) hebben de voorkeur voor all-inclusive pakketten. Maar wat maakt een pakket all-inclusive? Nederland is van mening dat de schade- en diefstalverzekering (72%), een verzekering tegen glas-, banden-, bodem-, en dakschade (45%), ongelimiteerd aantal kilometers (40%), terugbetalen van het eigen risico (35%) en een extra bestuurder (25%) er altijd in moeten zitten. 

Een onbezorgde vakantie-ervaring

Maar liefst dertig procent van de respondenten geeft aan de auto pas op de vakantiebestemming te boeken. “Zonde”, zegt Hans Knottnerus, General Manager Sunny Cars Nederland & België. “Uit ervaring weten we dat op de bestemming zelf een auto huren vaak duurder is en de kans op kosten achteraf groter omdat er meestal geen all-in huursom wordt geboden.”

Sunny Cars vindt het belangrijk om de vakantiebeleving van haar klanten te optimaliseren. “Eenmaal op de vakantiebestemming wil je kunnen gaan en staan waar je wilt, zonder je zorgen te maken over het aantal kilometers dat je rijdt, verzekeringen of kosten achteraf”, licht Knottnerus toe. “Daarom is all-in bij ons echt all-in. Van alle benodigde verzekeringen, ongelimiteerde aantal kilometers, terugbetaling van het eigen risico tot aan de dekking van glas-banden-bodem en dakschades. We doen er zelfs een schepje bovenop met een aanvullende WA-dekking van 7,5 miljoen en ons 24/7 Nederlandstalig noodnummer.”

Over het onderzoek

Dit onderzoek is in november 2014 uitgevoerd door Panelwizard onder 1146 Nederlanders van 25 jaar en ouder, representatief naar geslacht, leeftijd, opleiding, arbeidsparticipatie en gezinssituatie.

Over Sunny Cars

Sunny Cars is in 1991 in Duitsland opgericht en uitgegroeid tot een van Europa’s grootste specialisten in autohuur. Ze biedt haar klanten wereldwijd een breed aanbod all-inclusive huurauto’s op meer dan 8000 bestemmingen in meer dan 120 landen. Sunny Cars werkt uitsluitend samen met lokale partners die voldoen aan de hoge kwaliteits- en service-eisen die zij stelt. De onafhankelijke specialist is actief in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland. Sunny Cars is in Nederland 14 keer op rij verkozen tot beste autoverhuurder, won 2 Zoover Awards en nam in 2015 de Vakantie Award in ontvangst. Daarnaast is zij preferred partner van vrijwel alle reisbureaus in Nederland.

Ben je blogger of journalist en heb je een vraag aan Sunny Cars?

Suzanne Al

Marketing manager

Arusha Mau-Assam

PR-consultant