Een derde van gezinnen vindt rondreizen op vakantie met de auto relaxt

Meer dan de helft van de ouders geeft kinderen tijdens rit een tablet om zich te vermaken. Rondreizen met kinderen tijdens de vakantie vindt 39 procent van de ouders relaxt. Toch ziet niet iedereen zichzelf tijdens de vakantie van plek naar plek reizen, 27 procent vindt roadtrippen met kinderen stressvol. De meeste gezinnen blijven dan ook het liefst op één plek en maken vanuit daar uitstapjes met een huurauto. Dat blijkt uit onderzoek van autohuurspecialist Sunny Cars dat is uitgevoerd door Gfk onder ruim duizend gezinnen. Ook geeft 60 procent van de ouders aan dat ze hun kinderen tijdens de autorit op vakantie een tablet of telefoon geven om zich te vermaken. Wel zou 42 procent het gebruik van die elektronica limiteren.

Na de smartphone of tablet zijn voor 39 procent de offline spelletjes of boekjes een must. Ook schoonmaakdoekjes (30 procent) en zonneschermen (17 procent) zijn belangrijke items.

Gedoe met kinderzitjes en kotsende kinderen
Niet alles gaat altijd goed tijdens een roadtrip op vakantie. 11 procent van de gezinnen heeft bij het huren van een auto weleens meegemaakt dat er geen kinderzitje of stoelverhoger beschikbaar was. Ook spugen kinderen de auto regelmatig onder. Zo vertelt één van de ondervraagden: “Na een bergachtige rit met veel slingerwegen kwamen alle worteltjes die de kleine gegeten had er even hard weer uit. Het hele (gehuurde) kinderzitje zat onder.” Daarom raadt Suzanne Al, marketing director van Sunny Cars, aan om altijd een stoelhoes mee te nemen. Ze heeft zelf twee kleine kinderen met wie ze op vakantie rondrijdt in een huurauto. “Het voelt lekker fris aan en mocht er een ongelukje gebeuren, dan kun je de hoes makkelijk vervangen.”

Kiezen voor zekerheid
Tijdens het boekingsproces van de huurauto wordt op verschillende zaken gelet. De voorwaarden, zoals of en welke verzekeringen zijn inbegrepen, vinden de respondenten het belangrijkst (36 procent). De prijs is voor 33 procent de voornaamste afweging. 54 procent van de gezinnen zou een auto huren omdat dit financieel voordeliger is dan het boeken van losse excursies. “Reken maar eens uit wat drie excursies voor een gezin van vier kosten”, zegt Al. “Gemiddeld betaal je 50 euro per persoon. Dan kost dat je zo 600 euro terwijl je voor een huurauto gemiddeld 350 euro per week kwijt bent.” Nederlanders huren een auto op vakantie dan ook om bezienswaardigheden te bezoeken (75 procent), leuke plekjes te ontdekken (66 procent) en plaatsjes in de omgeving te bezoeken (62 procent), blijkt uit vorig onderzoek van Sunny Cars.

Duurzaam rijden
Gezinnen zijn niet alleen bezig met de prijs. 42 procent vindt duurzaam rijden belangrijk. Maar als ze een gratis optie zouden mogen kiezen, gaat slechts 15 procent voor een upgrade naar een elektrische of hybride auto. De GPS is met 50 procent een stuk populairder.

Wel merkt autohuurspecialist Sunny Cars dat klanten bewuster bezig zijn met duurzaamheid. “We krijgen vaker dan voorheen vragen over elektrische auto’s”, aldus Al. Momenteel is het op drie bestemmingen mogelijk om elektrische auto’s te huren. “We zien ook dat elk jaar meer CO2-uitstoot wordt gecompenseerd.”

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor vragen en meer informatie kunt u contact opnemen met Leontien Brondijk, communicatie en pr-specialist van Sunny Cars via l.brondijk@sunnycars.nl of 023 – 5699 660.

Deel dit persbericht via:

Over Sunny Cars

Sunny Cars is in 1991 in Duitsland opgericht en uitgegroeid tot een van Europa’s grootste specialisten in autohuur. Ze biedt haar klanten wereldwijd een breed aanbod all-inclusive huurauto’s op meer dan 8000 bestemmingen in meer dan 120 landen. Sunny Cars werkt uitsluitend samen met lokale partners die voldoen aan de hoge kwaliteits- en service-eisen die zij stelt. De onafhankelijke specialist is actief in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland. Sunny Cars is in Nederland 14 keer op rij verkozen tot beste autoverhuurder, won 2 Zoover Awards en nam in 2015 de Vakantie Award in ontvangst. Daarnaast is zij preferred partner van vrijwel alle reisbureaus in Nederland.