Algemene verhuurvoorwaarden Sunny Cars GmbH, München
1. Prestaties zijdens Sunny Cars GmbH
Sunny Cars GmbH levert wereldwijd aan zowel particuliere als zakelijke klanten (hierna gemakshalve gezamenlijk “klant” of “klanten” te noemen) diensten op het gebied van voertuigverhuur en is in haar sector een van de meest toonaangevende ondernemingen binnen de toerismebranche. Tot de dienstverlening van Sunny Cars GmbH behoren naast het verhuren van voertuigen ook het verstrekken van uitgebreid advies over een passende huurauto, de uitvoering van een eenvoudig boekingsproces en een probleemloze voertuigoverdracht en -teruggave, alsmede bijkomende diensten om het reisplezier compleet te maken. Sunny Cars GmbH biedt haar diensten aan op basis van deze algemene huurvoorwaarden en de specifieke huurvoorwaarden die voorafgaand aan de boeking aan de klant ter beschikking zijn gesteld (zie artikel 4 hieronder) en aanvullend op het desbetreffende afzonderlijke geval van toepassing zijn.
2. Contractuele relatie, afsluiten van contracten, naleving van contracten, “No Deposit”-optie
2.1 Sunny Cars GmbH en de klant sluiten een contract af in verband met de huur van een huurauto door de klant bij Sunny Cars GmbH (juridisch: onderverhuurovereenkomst, hierna gemakshalve “contract” te noemen, zie wat betreft de afsluiting van het contract art. 2.4).
2.2 Om aan haar verplichting uit hoofde van het huurcontract tussen haar en de klant te kunnen voldoen (zie artikel 2.1), schakelt Sunny Cars GmbH een geschikte autoverhuurpartner op de bestemming van de klant in. Daartoe huurt Sunny Cars GmbH voor de klant middels een eigen afzonderlijk huurcontract (juridisch: masterhuurovereenkomst) een huurauto bij de door haar gekozen autoverhuurpartner op de bestemming van de klant.
2.3 De door Sunny Cars GmbH bij de autoverhuurpartner gehuurde huurauto wordt op grond van het contract (zie artikel 2.1) door Sunny Cars GmbH aan de klant verhuurd. Na de overhandiging van het voertuig aan de klant of een door de klant bij de boeking aangewezen bestuurder, die in dit geval in verband met de totale verhuur van het voertuig als zijn vertegenwoordiger optreedt, wordt het contract tussen Sunny Cars GmbH en de klant voor het deel onderhuur van het contract voortvloeiend uit de gemaakte boeking van het voertuig door de klant (zie art. 2.4) met betrekking tot een bepaalde huurauto geconcretiseerd.
2.4 Door de boekingsgegevens (inclusief de gewenste huurlocatie, de gewenste voertuigcategorie; zie art. 9), de gewenste huurperiode en, indien van toepassing, de selectie van de optie “No Deposit” te verstrekken (zie art. 2.5), doet de klant een juridisch bindend aanbod tot het sluiten van een overeenkomst tussen hem en Sunny Cars GmbH voor de huur van een huurauto op basis van deze Algemene huurvoorwaarden en de Specifieke huurvoorwaarden (zie art. 4) die aanvullend van toepassing zijn op het betreffende afzonderlijke geval. Onderdeel van het aanbod is de verzekering van de kant van de klant dat hij de door hem in de boeking genoemde personen, bijvoorbeeld als hoofdbestuurder en medebestuurders (hierna ook gezamenlijk “bestuurders” te noemen), op de hoogte zal brengen van alle rechten en plichten die voortvloeien uit het contract, deze Algemene huurvoorwaarden en de Specifieke huurvoorwaarden (zie art. 4) die aanvullend van toepassing zijn op het desbetreffende afzonderlijke geval. De klant geeft de personen die hij bij de boeking als bestuurders heeft opgegeven, alleen toestemming om de huurauto over te nemen en te besturen op voorwaarde dat ze zich er tegenover de klant toe verplichten om alle verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst, deze Algemene huurvoorwaarden en de Specifieke huurvoorwaarden (zie art. 4) en de verkeersvoorschriften op de plaats van bestemming die voor het betreffende geval gelden, ten gunste van Sunny Cars GmbH na te komen. De overeenkomst tussen Sunny Cars GmbH en de klant komt tot stand krachtens aanvaarding van het aanbod van de koper en de verzending van de contractuele documenten aan de koper overeenkomstig art. 10 door Sunny Cars GmbH.
2.5 Als de optie “No Deposit” geselecteerd is, wordt de boeking van de klant pas bevestigd en komt de overeenkomst pas tot stand nadat de klant op afzonderlijk verzoek van Sunny Cars GmbH minstens 48 uur voor aanvang van de gewenste huur van het voertuig zijn persoonlijke gegevens heeft doorgegeven, zijn instemming met deze Algemene huurvoorwaarden, de Specifieke huurvoorwaarden en, ingeval de autoverhuurpartner op de plaats van bestemming van de klant betaling van de borg eist, in het bijzonder zijn instemming met de eventuele verplichting tot betaling van een schadevergoeding aan Sunny Cars GmbH conform artt. 6.3, 11.3, 16 en 17 van deze Algemene huurvoorwaarden (zogenaamde voorregistratie) heeft bevestigd. Opmerking: Als Sunny Cars GmbH de voorregistratie niet uiterlijk 48 uur voor de gewenste huur van het voertuig ontvangt, kan er geen overeenkomst meer worden gesloten; in dergelijke gevallen wordt het aanbod van de klant om een overeenkomst tussen hem en Sunny Cars GmbH te sluiten stilzwijgend of uitdrukkelijk afgewezen.
3. Ondertekening van de masterhuurovereenkomst, medebestuurders, overname van het voertuig, gebruik van de huurauto
3.1 Bij de ondertekening van de masterhuurovereenkomst met de autoverhuurpartner op de plaats van bestemming treedt de klant of een andere door de klant als hoofdbestuurder aangewezen persoon op als vertegenwoordiger van Sunny Cars GmbH; de door de klant aangewezen hoofdbestuurder vertegenwoordigt eveneens de klant. Daartoe ontvangt de klant van Sunny Cars GmbH samen met de voucher (zie artikel 10.2) een volmacht op zijn naam of op naam van een andere persoon die door hem als hoofdbestuurder is aangewezen. De voucher moet worden getoond of overhandigd aan de autoverhuurpartner wanneer het voertuig wordt opgehaald.
3.2 De klant of een door de klant benoemde andere hoofdbestuurder moet ervoor zorgen dat alle door de klant benoemde of in de huurprijs inbegrepen bestuurders door de autoverhuurpartner met naam en toenaam in de masterhuurovereenkomst worden vermeld (zie ook artt. 3.6, 6.3 c) en 7.4). Sunny Cars GmbH kan dat niet van tevoren regelen, omdat daartoe een actuele controle van het rijbewijs van alle bestuurders nodig is.
3.3 Als de huurauto die op de plaats van bestemming door de autoverhuurpartner wordt aangeboden niet overeenkomt met de reservering van de klant of als de huurauto niet in goede staat verkeert of niet in overeenstemming is met het contract, moet de klant of een door de klant aangewezen andere hoofdbestuurder dat onmiddellijk aan de autoverhuurpartner melden en tegelijkertijd telefonisch aan Sunny Cars GmbH om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. De tijdens de overdracht van de huurauto aanwezige gebruikssporen of schade aan de huurauto moeten in een schriftelijk overdrachtsprotocol worden genoteerd om uit te sluiten dat de klant of de door hem aangewezen andere bestuurders hiervoor aansprakelijk kunnen worden gesteld.
3.4 De klant of de door de klant gemachtigde bestuurders zijn verplicht om de huurauto alleen te gebruiken in overeenstemming met de plaatselijk geldende wet- en regelgeving en deze zorgvuldig (en in het bijzonder niet voor(snelheids-)wedstrijden) te gebruiken, alsmede om deze te controleren op eventuele defecten die zich tijdens de huurperiode voordoen. Hun controleverplichting strekt zich in het bijzonder uit tot de verkeersveiligheid, het oliepeil en de bandenspanning van de huurauto; ieder verlies van olie of bandenspanning moet onmiddellijk worden gecorrigeerd. Pech en defecten aan het voertuig moeten onmiddellijk telefonisch aan de autoverhuurpartner op de bestemming van de klant alsook aan Sunny Cars GmbH worden gemeld en er moet worden gewacht op instructies met betrekking tot het verhelpen ervan. Als de huurauto niet wordt gebruikt, moet deze goed worden geparkeerd en tegen diefstal worden beveiligd. De klant is aansprakelijk voor de bestuurders aan wie hij de huurauto heeft toevertrouwd.
3.5 De betreffende bestuurder is als enige en onbeperkt aansprakelijk voor administratieve overtredingen of strafbare feiten die door hem zijn begaan. De klant van Sunny Cars GmbH is, naast de door hem gemachtigde bestuurders, hoofdelijk aansprakelijk voor kosten (met name wegsleepkosten) en vergoedingen die voortvloeien uit fout parkeren.
3.6 Het besturen van de huurauto door andere personen dan de klant is verboden (zie art. 6.3 c)) of alleen toegestaan als ze als bestuurder geregistreerd staan in de masterhuurovereenkomst (zie art. 3.2). De klant is verplicht om deze personen voor aanvang van de reis vertrouwd te maken met het contract, de masterhuurovereenkomst, deze Algemene huurvoorwaarden en de Specifieke huurvoorwaarden en om ervoor te zorgen dat ze alle contractuele regels en verplichtingen alsmede de plaatselijk geldende verkeersregels naleven. Door aan de reis te beginnen, aanvaarden deze personen de geldigheid van deze voorschriften en verplichtingen als tevens voor hen bindend zijnde (zie ook art. 2.4).
4. Het gelden van Specifieke huurvoorwaarden voor de specifieke voertuigboeking
4.1 Nog voor de boeking wordt gedaan, krijgt de klant inzage in de Specifieke huurvoorwaarden voor de specifieke door hem aangevraagde boeking, in het bijzonder met betrekking tot inname en teruggave van het voertuig, het type en het bedrag van de te stellen zekerheid (borg, zie artikel 5.1) en de kosten voor eventuele accessoires die ter plaatse apart moeten worden betaald (zie artikel 16).
4.2 De klant dient de Specifieke huurvoorwaarden aandachtig door te lezen. In zijn eigen belang informeert de klant zich voor eventuele vragen (in het bijzonder met betrekking tot zijn geplande gebruik van de huurauto in kwestie) bij Sunny Cars GmbH alvorens over te gaan tot boeking van het desbetreffende voertuig.
5. Borg, betaling met creditcard en pinpas, kredietlimiet; speciale regels voor de “No Deposit”-optie, indien door de klant gekozen
5.1 Sunny Cars GmbH en de klant komen overeen dat de klant aan Sunny Cars GmbH een zekerheid (borg) verschuldigd is voor de terbeschikkingstelling van de huurauto. De borg dient als zekerheid in verband met schadeclaims in het geval van inbreuken op contractuele verplichtingen (bijv. het niet op tijd inleveren van het voertuig, het niet-naleven van de tankvoorschriften in de zin van artikel 17), schade aan of verlies van de huurauto (zie artikel 6) of speciale accessoires in de zin van artikel 16. Gemakshalve betaalt de klant danwel de door de klant aangewezen andere hoofdbestuurder deze borg rechtstreeks aan de autoverhuurpartner op de plaats van bestemming volgens de bepalingen van artikel 5.2 tot en met 5.5 (zie in het bijzonder artikel 5.2). Als de klant ten tijde van de reservering voor de “No Deposit”-optie heeft gekozen, zijn alleen de bijzondere bepalingen van art. 5.6 op de borg van toepassing.
5.2 De klant wordt er uitdrukkelijk op gewezen dat de borg moet worden betaald door de persoon die ten tijde van de boeking is aangewezen als de hoofdbestuurder van de huurauto (meestal de klant zelf in het geval van particulieren), d.w.z. de hoofdbestuurder moet als kaarthouder worden vermeld op de creditcard die voor de betaling van de borg gebruikt wordt. Als niet aan deze eis wordt voldaan, kan de overdracht van de huurauto aan de klant of de door de klant aangewezen andere hoofdbestuurder niet worden gegarandeerd, zie art. 18.1.
5.3 In het algemeen dient de borg te worden betaald door een geldige creditcard (van de hoofdbestuurders, zie art. 5.2) te overleggen en de bijbehorende pincode in te voeren; in enkele gevallen is de storting van een bedrag in contanten (soms in de nationale valuta) ook mogelijk. In de regel worden bankpassen voor de betaling van de borg niet geaccepteerd. De klant wordt er in de Specifieke huurvoorwaarden op gewezen, welke vorm van borg er in zijn geval moet worden betaald. Als niet aan deze eis wordt voldaan, kan de overdracht van de huurauto aan de klant of de hoofdbestuurder niet worden gegarandeerd, zie art. 18.1.
5.4 Als de hoofdbestuurder (zie art. 5.2) de borgsom per creditcard moet betalen (wat gebruikelijk is), moet hij zijn pincode bij de hand hebben om met zijn creditcard elektronisch te kunnen betalen via een zogenaamde POS-terminal. Handmatig gebruik van de creditcard is dan niet mogelijk. Als niet aan deze eis wordt voldaan, kan de overdracht van de huurauto aan de klant niet worden gegarandeerd, zie art. 18.1.
5.5 De klant moet er ook voor zorgen dat de creditcard van de hoofdbestuurder (zie art. 5.2) op het moment van de storting een toereikende (resterende) kredietlimiet heeft, zodat de borgsom kan worden gedebiteerd/geblokkeerd. De klant zij erop gewezen dat de kredietlimiet van zijn tot zekerheidstelling gebruikte creditcard met het bedrag van de borg wordt verlaagd totdat de borgsom wordt terugbetaald of vrijgegeven.
5.6 Speciale regeling uitsluitend voor gevallen waarin voor de “No Deposit”-optie gekozen wordt: Indien de klant voor deze optie heeft gekozen, zal Sunny Cars GmbH de door de autoverhuurder op de plaats van bestemming geëiste zekerheid vooraf stellen in de vorm van een door de klant te betalen borg, om te voorkomen dat de autoverhuurpartner van de klant de betaling van een borg eist; de artikelen 5.2 tot en met 5.5 zijn in deze gevallen niet van toepassing. Daarbij zij in het bijzonder verwezen naar de verplichting van de klant om Sunny Cars GmbH te compenseren: In het geval dat de door Sunny Cars GmbH betaalde borgsom door de autoverhuurder wordt opgeëist vanwege schade aan de huurauto of andere contractschendingen door de klant of andere door de klant aangewezen bestuurders (zie artikel 6.1), zal Sunny Cars GmbH (in het bijzonder met inachtneming van het in artikel 6 bepaalde) de schadevergoedingsplicht van de klant of door de klant aangewezen andere bestuurders onderzoeken en van hen (indien nodig in overeenstemming met artikel 6.3) betaling daarvan eisen (regres).
6. Gevolgen van schade aan of verlies van het voertuig; rechten en plichten van Sunny Cars GmbH en de klant in dit verband
6.1 In geval van schade aan of diefstal van de huurauto (met name als gevolg van een ongeval) of als de klant of de bestuurder verantwoordelijk is voor een schending van de contractuele verplichtingen, kan de autoverhuurpartner de door de klant of de hoofdbestuurder betaalde borg inhouden of, als er voor de “No Deposit”-optie is gekozen, de door Sunny Cars GmbH namens de klant betaalde borg en, indien van toepassing, een bedrag daarbovenop in rekening brengen (= eigen risico). De hoogte van het betreffende eigen risico is te vinden in de specifieke huurvoorwaarden.
6.2 In dergelijke gevallen vrijwaart Sunny Cars GmbH de houder van de creditcard waarmee de borg is betaald van de borg die wordt ingehouden of in rekening wordt gebracht door de autoverhuurpartner, d.w.z. in het geval dat de borg is betaald door de klant of de hoofdbestuurder, zal Sunny Cars GmbH het ingehouden of in rekening gebrachte bedrag terugbetalen of, als de klant de “No Deposit”-optie selecteert bij het boeken, niet in rekening brengen aan de klant, zelfs niet in het geval van de volgende soorten schade: • schade aan glas, dak, banden, bodem inclusief oliecarter en koppeling, • schade door verlies/beschadiging van voertuigsleutels en/of papieren • en schade aan de autoradio en/of het navigatiesysteem of het verlies hiervan als gevolg van een inbraak in het voertuig (politierapport verplicht!), • kosten voor berging van de huurauto na een ongeval. Niet vergoed, echter, worden andere gevolgkosten zoals hotel-, telefoon- of taxikosten, kosten voor het huren van een vervangende auto, voor het herstel van schade aan of de vervanging van verloren privébezittingen (zie ook artikel 18.2) enz. De voorwaarde voor een terugbetaling van de borg of het eigen risico (of, als er door de klant voor de “No Deposit”-optie is gekozen, het voor rekening nemen van de kosten in dit verband) is dat de klant onmiddellijk de volgende maatregelen neemt, te weten: • dat hij ongevraagd aan Sunny Cars GmbH de volgende documenten doet toekomen (per post aan Sunny Cars GmbH, Diakenhuisweg 21, NL-2033 AP Haarlem, Nederland, of per e-mail aan customercare@sunnycars.nl) • en er sprake is van geen van de in art. 6.3. vermelde redenen tot uitsluiting:
a) In het geval van een ongeluk, autodiefstal of andersoortige schade aan de huurauto, moet de klant of de door de klant aangewezen andere hoofdbestuurder het kantoor van de autoverhuurpartner op de bestemming daar onverwijld van in kennis stellen.
b) In het geval van een ongeluk of van inbraak of diefstal van de huurauto, moet de klant of de door hem aangewezen hoofdbestuurder of medebestuurder de politie bellen en op de plaats van het ongeluk of de locatie van de huurauto wachten tot deze gearriveerd is en door de politie een politierapport laten opmaken. Het politierapport moet onverwijld worden toegezonden aan Sunny Cars GmbH. Als de politie weigert ter plaatse een politierapport over het incident op te stellen of een aangifte in ontvangst te nemen, moet de klant of de door hem aangewezen andere hoofdbestuurder of medebestuurder documenteren wanneer, hoe en met welk politiebureau hij gebeld heeft en met welke politieagent hij heeft gesproken. Deze documentatie dient hij vervolgens aan Sunny Cars GmbH toe te zenden.
c) De klant of een door de klant aangewezen hoofdbestuurder of medebestuurder moet zelf een schaderapport opstellen (indien mogelijk met foto’s en een schets) en de namen en adressen van de bij het ongeval betrokken partijen en eventuele getuigen documenteren, evenals de kentekens van de bij het ongeval betrokken voertuigen. Dat schaderapport moet worden ondertekend door de klant of een door de klant aangewezen hoofdbestuurder of medebestuurder en onverwijld worden toegezonden samen met een kopie van de masterhuurovereenkomst die met de autoverhuurpartner is ondertekend.
d) De klant of de persoon die de huurauto bestuurde op het moment dat de schade ontstond, moet op apart verzoek aan Sunny Cars GmbH een beëdigde verklaring afgeven dat er geen procedure tegen hem of haar is gestart wegens het plegen van een strafbaar feit of een administratieve overtreding als gevolg van de schade aan de huurauto en dat hij of zij de lokale regelgeving met betrekking tot alcohol- of drugsgebruik niet heeft overtreden en geen medicijnen heeft gebruikt die zijn of haar rijvaardigheid verminderen bij het gebruik van het voertuig.
e) Voor die gevallen waarin niet door de klant voor de “No Deposit”-optie is gekozen en aan de autoverhuurpartner een betaling is gedaan, gelden de volgende aanvullende regels: • Er moet een betalingsbewijs aan Sunny Cars GmbH worden overgelegd dat aantoont dat de borg contant of per creditcard is betaald en door de autoverhuurpartner op de bestemming is ingehouden of dat de creditcard van de klant is gedebiteerd. • Aan Sunny Cars GmbH moeten ten behoeve van de terugbetaling de bankrekeninggegevens van de klant worden verstrekt. • Als oorspronkelijk door de autoverhuurpartner ingehouden bedragen na terugbetaling door Sunny Cars GmbH conform de bovenstaande bepalingen geheel of gedeeltelijk worden terugbetaald of als blijkt dat een aanspraak op vrijwaring in de zin van artikel 6.2 niet bestond of weer is vervallen, is de klant of de door hem aangewezen andere hoofdbestuurder verplicht om ongevraagd een dienovereenkomstige terugbetaling op de volgende bankrekening te doen:
UniCredit AG IBAN: DE64 7002 0270 0015 5468 28 Rekeninghouder: Sunny Cars GmbH BIC: HYVEDEMMXXX Betalingskenmerk: res.nr.: xxxxxxxRC
6.3 In de volgende gevallen is een terugbetaling van de ingehouden borg/het eigen risico door Sunny Cars GmbH uitgesloten of moet de klant of de door de klant aangewezen hoofdbestuurder of medebestuurder aan Sunny Cars GmbH als gevolg van de keuze voor de “No Deposit”-optie bij de boeking, de borg die of het eigen risico dat door de autoverhuurpartner wordt ingehouden, terugbetalen: a) Schade die op niet-naleving van de bepalingen van de specifieke huurvoorwaarden, met name door te rijden op onverharde wegen, terug te voeren is. b) Schade die door ten minste grove nalatigheid veroorzaakt door overtreding van de plaatselijke verkeersregels, met name rijden onder invloed, overschrijding van snelheidslimieten, inhaalverboden of handelen dat anderszins als bestaande in opzet of grove nalatigheid te beschouwen is. c) Schade waarvan de oorzaak op besturing van de huurauto door personen die niet in het masterhuurovereenkomst als hoofdbestuurder of medebestuurder vermeld staan, terug te voeren is. d) Zolang er tegen de bestuurder van de huurauto in verband met het schade-incident een procedure loopt voor het begaan van een misdrijf of administratieve overtreding of als de klant in een dergelijke procedure wordt veroordeeld tot een boete of een straf. e) Bij verkeerd tanken van de huurauto. De klant heeft het recht om te bewijzen dat het incident dat heeft geleid tot het gebruik van de borg of het in rekening brengen van het eigen risico, geen schade of minder schade heeft veroorzaakt dan de inhouding of het in rekening brengen van het eigen risico.
7. Contractuele dienstverlening
7.1 Tot de dienstverlening van Sunny Cars GmbH uit hoofde van het tussen deze partijen gesloten contract behoren • onbegrensd aantal kilometers, • wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor motorvoertuigen, conform de plaatselijke voorwaarden, • een aanvullende wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor motorvoertuigen met een dekking tot een bedrag van 10 miljoen EUR, conform afzonderlijke verzekeringsvoorwaarden, • een recht op schadeloosstelling op grond van een volledige all-riskdekking (CDW) en een dekking voor motorvoertuigendiefstal (TP) binnen de limieten die zijn uiteengezet in art. 6, • luchthaventoeslagen, luchthavenbelasting en alle lokale belastingen op het moment van bevestiging van de boeking.
7.2 In zeer zeldzame gevallen kan in de tijdsperiode tussen de boekingsbevestigingen het begin van het contract sprake zijn van invoering of verhoging (met terugwerkende kracht) van toeslagen of belastingen (bijvoorbeeld luchthaventoeslagen, luchthavenbelastingen en/of andere belastingen) waarop Sunny Cars GmbH geen invloed heeft en die Sunny Cars GmbH ten tijde van het bevestigen van de boeking aan de klant ook niet kon voorzien. In deze zeldzame gevallen heeft Sunny Cars GmbH het recht om deze met terugwerkende kracht ingevoerde of verhoogde toeslagen of belastingen in aanvulling op de in het contract bepaalde prijs bij de klant in rekening te brengen, indien tussen het moment van verzending van de boekingsbevestiging naar de klant en de aanvang van de contractperiode minimaal vier maanden liggen. Indien Sunny Cars GmbH vóór aanvang van de contractperiode van dit recht gebruikmaakt en de betaling van deze (extra) heffingen of belastingen verlangt, dan heeft de klant het recht om binnen twee weken nadat Sunny Cars GmbH hem hiervan in kennis heeft gesteld en uiterlijk een dag voor aanvang van de contractperiode, schriftelijk of in tekstvorm (een e-mail aan reservation@sunnycars.nl volstaat) de onderverhuurovereenkomst te ontbinden. De bedragen die de klant reeds voor het contract heeft betaald worden dan onmiddellijk terugbetaald; de klant moet daarom in de brief waarin hij meedeelt het contract te ontbinden zijn bankrekening vermelden. De klant heeft in een dergelijk geval niet het recht andere vorderingen in te stellen. De bewijslast voor de aanwezigheid van de voorwaarden voor recht op prijsverhoging conform deze paragraaf ligt bij Sunny Cars GmbH. Een niet-tijdige uitoefening van het ontbindingsrecht door de klant wordt beschouwd als een stilzwijgende instemming met de prijsverhoging; Sunny Cars GmbH verwerft in dit geval het recht een aanvullend bedrag bij de klant in rekening te brengen. Sunny Cars GmbH zal de klant in geval van een eventueel later betalingsverzoek hier uitdrukkelijk schriftelijk of in tekstvorm op wijzen.
7.3 Kosten, belastingen, luchthavenbelastingen en toeslagen voor eventuele overeenkomsten voor aanvullende diensten die de klant ter plaatse met de autoverhuurpartner buiten het contract afsluit, zijn niet in de prijzen inbegrepen (vgl. in dit verband ook art. 16). Dergelijke overeenkomsten sluit de klant uitsluitend onder eigen naam en onafhankelijk van het contract af. Er wordt aan de klant of de door hem aangewezen andere hoofdbestuurder of medebestuurder uitdrukkelijk geen volmacht verleend voor het aangaan van overeenkomsten over aanvullende diensten namens en voor rekening van Sunny Cars GmbH.
7.4 Ook medebestuurders zijn vaak in de prijs inbegrepen. Let op: Bestuurders die niet in de masterhuurovereenkomst worden genoemd, zijn niet bevoegd om de huurauto te besturen; de klant moet ervoor zorgen dat alle andere personen die door hem in de boeking als hoofdbestuurder en medebestuurder worden genoemd, door de autoverhuurder met naam en toenaam in de masterhuurovereenkomst worden vermeld (zie art. 3 en art. 6.3 c).
8. Betalingstermijn van de factuur, prijsberekening, prijswijzigingen
8.1 De door Sunny Cars GmbH opgestelde factuur moet over het algemeen 14 dagen voor de overeengekomen aanvang van het contract betaald zijn (zie ook de bepalingen in art. 2.5). Indien er sprake is van een afwijkende betalingstermijn, wordt dat op de betreffende factuur vermeld. Alle aangeboden prijzen zijn in euro’s (EUR, bij boekingen vanuit Zwitserland in CHF). De definitieve prijs wordt berekend op basis van de gekozen aanvangsdatum van de contractperiode, welke correspondeert met de begindatum van de huurperiode.
8.2 De prijzen worden op het moment van de boeking berekend en kunnen vóór voltooiing van de boeking op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Prijzen van reeds middels verzending van een voucher bevestigde huurautoboekingen kunnen echter niet met terugwerkende kracht worden gewijzigd.
8.3 Alle prijzen worden berekend volgens cycli van 24 uur, te rekenen vanaf het tijdstip van overdracht van het voertuig. Dat wil zeggen dat de huurauto uiterlijk op hetzelfde tijdstip als die waarop deze op de afhaaldag is opgehaald (doorgaans op de overdrachtlocatie van het voertuig, tenzij met de autoverhuurpartner ter plaatse anders is overeengekomen), moet worden ingeleverd. Indien het voertuig te laat wordt ingeleverd, zijn de lokale tarieven en voorwaarden van de autoverhuurpartner ter plaatse van toepassing. Hierop heeft Sunny Cars GmbH geen invloed. Eventuele hierdoor ontstane meerkosten zijn voor rekening van de klant. In het geval dat de autoverhuurpartner op de bestemming Sunny Cars GmbH kosten in rekening brengt voor deze aanvullende kosten, heeft Sunny Cars GmbH recht op terugbetaling door de klant.
8.4 Alle prijzen zijn geldig op het moment dat ze worden opgevraagd. Prijswijzigingen of veranderingen van deze huurvoorwaarden zijn te allen tijde en zonder voorafgaande kennisgeving mogelijk zolang een boeking nog niet is bevestigd (door verzending van een voucher), oftewel zolang er nog geen contract is afgesloten. Dat geldt bovendien onder voorbehoud van een prijswijziging overeenkomstig de in artikel 7.2 vermelde regelingen.
9. Huur volgens voertuigcategorie
De door autoverhuurpartners ter plaatse aangeboden wagenparken omvatten verschillende modellen van vergelijkbare grootte en uitrusting en zijn in voertuigcategorieën ingedeeld. De klant heeft in overeenstemming met de bepalingen in het contract recht op een huurauto uit de door hem gekozen voertuigcategorie of, ingeval een dergelijke huurauto niet beschikbaar is, uit een hogere categorie, maar dit betreft in geen geval een bepaald model auto.
10. Contractuele documenten
10.1 Na de boeking ontvangt de klant een voucher (= bon) en (nogmaals) de Specifieke huurvoorwaarden, die ook op het ophalen van de huurauto bij de autoverhuurpartner op de plaats van bestemming van toepassing zijn.
10.2 De voucher omvat ook een door Sunny Cars GmbH aan de klant of de door hem aangewezen hoofdbestuurder of medebestuurder verleende volmacht die de klant of de door hem aangewezen hoofdbestuurder of medebestuurder machtigt om namens Sunny Cars GmbH met de autoverhuurpartner ter plaatse een masterhuurcontract te ondertekenen over de in het contract, de voucher en de specifieke huurvoorwaarden opgenomen prestaties en vervolgens de huurauto in ontvangst te nemen (vgl. art. 3.1).
11. Latere wijziging(en) van het huurcontract
11.1 Indien de klant het contract later wil laten wijzigen, bijvoorbeeld het tijdstip van ontvangst of teruggave, de voertuigcategorie of de locatie van ontvangst of teruggave van de huurauto, dan moet deze wijziging (eventueel via het verantwoordelijke reisbureau) bij Sunny Cars GmbH worden aangevraagd en door Sunny Cars GmbH worden bevestigd. Indien er geen bevestiging komt, dan is de klant geheel zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. Een gevolg hiervan kan zijn dat de autoverhuurpartner ter plaatse een bedrag bij de klant in rekening brengt. Sunny Cars GmbH is in deze gevallen niet verantwoordelijk voor de aldus ontstane ongemakken of extra kosten voor de klant.
11.2 Van alle wijzigingen die de geplande overdracht van de huurauto in gevaar brengen, zoals veranderde aankomsttijden op de overdrachtslocatie, bijv. vanwege gewijzigde vluchtvertrektijden, stakingen of natuurrampen, enz. moeten Sunny Cars GmbH (noodnummer (+31)23-5699696 of e-mail: reservation@sunnycars.nl) en de autoverhuurpartner op de bestemming onmiddellijk op de hoogte worden gesteld.
11.3 In geval van te late teruggave van het voertuig door de klant geschiedt de afrekening voor de duur van de vertraging rechtstreeks aan de autoverhuurpartner tegen diens tarief en condities, waarop Sunny Cars GmbH geen invloed heeft. Als Sunny Cars GmbH in dit verband voorschotten voor de klant heeft betaald (bijvoorbeeld in het geval van de boekingsoptie “No Deposit”, zie artt. 2.5, 5.1, 5.6), moet de klant het door Sunny Cars GmbH betaalde bedrag terugbetalen.
11.4 Indien de klant de geboekte huurauto te vroeg inlevert, te laat ophaalt of helemaal niet ophaalt, heeft hij geen recht op restitutie van de huurprijs. De klant heeft echter het recht om aan Sunny Cars GmbH te bewijzen dat laatstgenoemde geen of slechts geringe schade heeft geleden als gevolg van het niet-nakomen van de overeenkomst door deze zelfde klant in overeenstemming met de boeking.
12. Annulering/opzegging van het contract/uitsluitingsgronden voor opzegging
12.1 Annuleringen/opzeggingen van het contract moeten schriftelijk of in tekstvorm gebeuren en aan Sunny Cars GmbH per post (adres: Sunny Cars GmbH, Diakenhuisweg 21, NL-2033 AP Haarlem, Nederland) of per e-mail (reservation@sunnycars.nl) toekomen. Annuleringen of opzeggingen aan derden, bijvoorbeeld de reisleiding of de autoverhuurpartner op de bestemming, kunnen niet worden erkend.
12.2 Annulering of opzegging is mogelijk tot een uur voor het begin van de bevestigde huurperiode; daarna is annulering of opzegging niet meer mogelijk en zal de prijs volgens de reservering van toepassing zijn. De klant heeft echter het recht om te bewijzen dat Sunny Cars GmbH geen schade of een lagere schade dan de verbeurde huurprijs heeft geleden als gevolg van zijn annulering/opzegging.
12.3 De bepalingen van Boek 7, titel 4 van het Burgerlijk Wetboek zijn van overeenkomstige toepassing, tenzij uit de huurovereenkomst anders blijkt.
13. (Blijft voorlopig vrij)
14. Boekingsfouten, onderbrekingen in de dienstverlening met betrekking tot de huurauto of in de verlening van aanvullende reisgerelateerde diensten, plicht van de klant om schade tot een minimum te beperken
14.1 Als er zich problemen voordoen met de boeking van het voertuig, de huurauto of eventuele aanvullende diensten etc. (zogenaamde onderbrekingen in de dienstverlening), moet de klant of een andere hoofdbestuurder die door de klant is aangewezen onmiddellijk contact opnemen met het verantwoordelijke reisbureau of Sunny Cars GmbH (noodnummer: +31 (0)23-5699696 of e-mail: reservation@sunnycars.nl), zodat er onmiddellijk actie kan worden ondernomen om ervoor te zorgen dat het boekings- en contractproces correct verloopt.
14.2 Indien Sunny Cars GmbH voor de klant of de door de klant aangewezen andere hoofdbestuurder bij problemen met de huurauto of met aanvullende diensten buiten kantooruren niet bereikbaar is, hebben zij de plicht eventuele schade als gevolg van de onderbreking van de dienstverlening tot een minimum te beperken. Als de huur van een vervangend voertuignoodzakelijk is, draagt Sunny Cars GmbH de bijkomende kosten die ontstaan onder de voorwaarden en binnen de grenzen van de bepalingen van artt. 14.3 en 18 van deze Algemene huurvoorwaarden (aansprakelijkheid), echter uitsluitend indien een vervangend voertuig wordt gehuurd uit een voertuigcategorie die overeenkomt met de categorie die met Sunny Cars GmbH geboekt is. Sunny Cars GmbH moet in geval van een dergelijk incident onmiddellijk daarna op de hoogte worden gebracht. Sunny Cars GmbH is 365 dagen per jaar bereikbaar op de volgende tijden: ma-vr: 09:00 - 20:00 uur za/zo: 09:00 - 17:30 uur feestdagen: 11:00 - 16:00 uur
14.3 Indien de klant verzuimt Sunny Cars GmbH onmiddellijk op de hoogte te stellen van een onjuiste boeking of een andere onderbreking van de dienstverlening of iets dergelijks (zie artt. 14.1 en 14.2), draagt hij zelf de daaruit voortvloeiende schade voor zover de schade geheel of gedeeltelijk had kunnen worden voorkomen middels tijdige kennisgeving. De aansprakelijkheidsbeperking zoals vermeld in het hoofdstuk “Aansprakelijkheid” (zie art. 18) is van toepassing.
15. Vereisten met betrekking tot de leeftijd en het rijbewijs van de klant/bestuurder
15.1 De minimumleeftijd voor de bestuurder van een huurauto ligt bij de meeste autoverhuurpartners tussen de 21 en 25 jaar. Voor hogere voertuigcategorieën kan zelfs een hogere minimumleeftijd gelden. Bij menige autoverhuurpartner kan de minimumleeftijd worden verlaagd door een extra bedrag te betalen. Afhankelijk van de autoverhuurpartner kan er ook sprake zijn van een maximumleeftijd. De bestuurder moet minstens 1 jaar, en in sommige landen 2 jaar, in het bezit zijn van een geldig rijbewijs klasse 3 of klasse B (euronorm) of van een gelijkwaardige rijvergunning, die/dat in combinatie met een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart ter plaatse aan de autoverhuurpartner moet worden getoond. Belangrijk: De bovengenoemde identiteitsbewijzen moeten in het origineel worden voorgelegd; gedigitaliseerde identiteitsbewijzen, foto's van identiteitsbewijzen, enz. worden niet aanvaard. De namen in de identiteitsdocumenten moeten overeenstemmen; als naamswijzigingen (bijv. als gevolg van een huwelijk of echtscheiding) niet in alle voor te leggen identiteitsdocumenten zijn doorgevoerd, moet er een origineel officieel document worden voorgelegd dat de achtergrond van het bestaande naamsverschil onomstotelijk verklaart (bijv. huwelijksakte, echtscheidingsvonnis). Let op: rijbewijzen uit de voormalige DDR worden niet overal meer geaccepteerd.
15.2 De klant wordt al bij de reservering, dus vóór de afsluiting van het contract middels de specifieke huurvoorwaarden geïnformeerd over de relevante voorwaarden van zijn boeking.
16. Accessoires/extra’s
Dakdragers, kinderzitjes, sneeuwkettingen, GPS enzovoort kunnen op veel locaties worden aangevraagd. De klant moet zelf informatie inwinnen over de daarvoor door hem extra te betalen vergoedingen en nationale en evt. luchthavenbelastingen bij het betreffende reisbureau of bij Sunny Cars GmbH. Dergelijke meerkosten die voor rekening van de klant komen, zijn niet inbegrepen in de prijsoverzichten van Sunny Cars GmbH en maken geen deel uit van het contract tussen de klant en Sunny Cars GmbH, tenzij de klant deze uitdrukkelijk en tijdig vóór aanvang van de contractperiode bij Sunny Cars GmbH heeft aangevraagd en hiervan een bevestiging heeft ontvangen. Let op: In veel landen voldoen de veiligheidsnormen en hanteerbaarheid van kinderzitjes niet aan de gebruikelijke normen in Duitsland; het kan daarom raadzaam zijn om uw eigen kinderzitje mee te nemen.
17. Tankregeling
De klant of de door hem aangewezen andere hoofdbestuurder of medebestuurder moet voldoen aan de door de autoverhuurpartner voorgeschreven brandstof- en tankregeling (inontvangstneming/teruggave); deze bepaling wordt ook beschreven in de specifieke huurvoorwaarden.
18. Aansprakelijkheid
18.1 Sunny Cars GmbH kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de overdracht van het geboekte voertuig ter plaatse niet kan plaatsvinden om redenen die verband houden met de klant of de door hem aangewezen andere hoofdbestuurder en waarvoor Sunny Cars GmbH niet verantwoordelijk is. Voorbeelden van dergelijke redenen zijn: het overleggen van een verlopen rijbewijs of het niet kunnen overleggen van een rijbewijs; het ontbreken van het origineel van een paspoort; het overleggen van een rijbewijs dat niet voldoet aan de lokale eisen, het niet-naleven van de minimum- en maximumleeftijdsbepalingen, het niet-naleven van het verplichte gebruik van creditcards in sommige gebieden (zie paragraaf “Waarborgsom” en de specifieke huurvoorwaarden).
18.2 Aansprakelijkheid van Sunny Cars GmbH voor het verlies van voorwerpen door diefstal uit de huurauto wordt uitgesloten. Hetzelfde geldt ook bij schade aan voorwerpen of verlies door een ongeval en ook voor overige kosten die als gevolg van een ongeval kunnen optreden (hotel-, telefoon- en taxikosten, kosten voor een vervangend voertuig, schade aan of verlies van privé-eigendommen, enzovoort).
18.3 Verder is Sunny Cars GmbH alleen onbeperkt aansprakelijk voor schadevergoeding als het gaat om eigen opzet en eigen grove nalatigheid. Sunny Cars GmbH is alleen aansprakelijk voor eenvoudige nalatigheid en het bedrag is daarbij beperkt tot de voorzienbare schade die kenmerkend is voor het contract als Sunny Cars GmbH een verplichting schendt waarvan de nakoming essentieel is voor de goede uitvoering van het contract en op de naleving waarvan de contractpartner regelmatig mag vertrouwen. Indien uitvoering van het contact vanaf het begin onmogelijk was, is Sunny Cars GmbH alleen aansprakelijk indien zij zich ervan bewust was dat de dienstverlening onmogelijk was of indien het feit dat zij hiervan niet op de hoogte was, het gevolg was van grove nalatigheid.
18.4 De hiervoor genoemde aansprakelijkheidsbeperkingen en -uitsluitingen gelden niet voor schade waarvoor Sunny Cars GmbH verantwoordelijk is en die verband houdt met overlijden, lichamelijk letsel of gezondheid.
18.5 Indien de aansprakelijkheid van Sunny Cars GmbH uitgesloten of beperkt is, geldt dit ook voor de persoonlijke aansprakelijkheid van zijn bedrijfsonderdelen, functionarissen, medewerkers, vertegenwoordigers en agenten.
19. Rechtskeuze
Op de contractuele relatie tussen de klant en Sunny Cars GmbH is het Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag. De Rechtbank Noord-Holland, vestiging Haarlem, is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen.
20. Buitengerechtelijk geschillenbeslechtingsproces
Ongeacht of Sunny Cars GmbH deelneemt aan de procedure voor alternatieve geschillenbeslechting, is het wettelijk verplicht om haar klanten te wijzen op het volgende: Sinds 15 februari 2016 biedt de Europese Commissie een platform voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting aan. Dat geeft consumenten de mogelijkheid om geschillen in verband met hun online bestelling in eerste instantie zonder tussenkomst van een rechtbank te beslechten. Het platform voor geschillenbeslechting is toegankelijk via de externe link https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=NL. In dit verband is Sunny Cars GmbH ook wettelijk verplicht om haar klanten op de hoogte te stellen van haar eigen e-mailadres. Dat e-mailadres is als volgt: reservations@sunnycars.nl. Sunny Cars is lid van de ANVR en deelnemer van SGR en SGRz Retaildekking. Dat betekent dat ook de weg naar de Geschillencommissie Reizen te Den Haag openstaat om geschillen voor beoordeling voor te leggen.
Uitgifte:
November 2024
Wij zijn ANVR- en SGR-lid.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR)
Sunny Cars (KvK nr. 30127954) is aangesloten bij de ANVR onder lidnummer 09471. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover. Onze all-in autohuur wordt aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website.
Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)
Ook is Sunny Cars (KvK nr. 30127954) aangesloten bij SGR onder lidnummer 3742 (Sunny Cars International) en 3798 (Sunny Cars BV). Even checken? Bekijk hier ons certificaat of neem een kijkje op www.sgr.nl. Reserveer je bij ons je huurauto, dan valt dit onder de garantie van de SGR. De SGR-garantie houdt in dat jij als consument ervan verzekerd bent dat je vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als wij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kunnen nakomen.
Lees meer over de voordelen van zorgeloze autohuur met de zekerheid van ANVR en SGR dekking.