Nederlandse autohuurder weet niet waarvoor hij verzekerd is

Dit blijkt uit een recent onderzoek van Sunny Cars

Nederlanders die op vakantie een auto huren weten vaak niet welke kosten precies gedekt zijn. Dit blijkt uit een recent onderzoek van autoverhuurspecialist Sunny Cars, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX onder meer dan 1.000 Nederlanders. Ook blijkt dat het masterhuurcontract vaak onduidelijk is, reizigers bang zijn dat de kosten hoger uitvallen (45%) en zij meer transparantie willen tijdens het boekingsproces (67%). Niet gek dat 70% van de ondervraagden dan ook de voorkeur
geeft aan een all-in pakket.

Uit het onderzoek dat iVOX tussen 4 en 22 maart 2024 uitvoerde blijkt dat steeds meer mensen op vakantie een huurauto boeken. 4 op de 5 respondenten, die de afgelopen 3 jaar een auto huurden, geeft aan om in de aankomende 3 jaar dit ook weer van plan te zijn. 59% van de autohuurders geeft aan het masterhuurcontract altijd goed door te lezen, maar slechts 37% begrijpt het daadwerkelijk. Opvallend is dat met name de 40-plussers aangeven dat ze precies denken te weten waarvoor ze verzekerd zijn: 67% ten opzichte van 53% van de autohuurders die jonger zijn dan 40. Ook heerst er bij de jongere bestuurder (onder 40 jaar) meer wantrouwen ten opzichte van de kosten in vergelijking tot 56% bij de oudere bestuurders 32% (55-plusser).

Kleine groep denkt zelfs verzekerd te zijn voor door rood rijden

Toch zit er verschil tussen wat men denkt te weten en de daadwerkelijke kennis over autohuurverzekeringen. Uit het onderzoek blijkt dat het voor 53% onduidelijk is of je vanuit een basisverzekering verzekerd bent voor het aanrijden van een andere auto. Daarnaast denkt men verzekerd te zijn voor een sterretje in de ruit (65%) en een lekke band (46%). 9% denkt zelfs gedekt te zijn voor het door rood rijden of boetes. Zo’n 1 op de 3 Nederlanders geeft aan de termen in het masterhuurcontract niet te begrijpen. Men mist vaak het juiste inzicht in de reële dekkingen van het basis autohuurpakket.

Het is voor autohuurders vaak verwarrend wat de verzekeringsdekking nu precies inhoudt. Dat is niet verrassend, want hier bestaat ook veel onduidelijkheid over. In principe is elke huurauto all-risk verzekerd. Dit wil zeggen dat je zowel van een WA-verzekering voor schade aan derden, als een schadeverzekering voor schade aan de eigen huurauto geniet. De voorwaarden en bedragen waarvoor je verzekerd bent kunnen echter heel erg verschillen naargelang het land en verhuurder waar je de auto huurt. Daarom sluiten we bij Sunny Cars altijd een extra WA-verzekering af, waarmee je tot 10 miljoen euro gedekt bent. Ook zorgen we standaard voor een terugbetaling van het eigen risico en glas-banden-bodem of dakschade”, benadrukt Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk van Sunny Cars.

Meerderheid verwacht meer transparantie over de kosten van een huurauto

41% van de Nederlanders geeft aan niet altijd vertrouwen te hebben bij het boeken van een huurauto en 1 op de 3 stelt wel al eens negatieve ervaringen te hebben gehad. 45% geeft aan dat ze bang zijn dat de kosten hoger zullen liggen dan verwacht, waaruit blijkt dat dit een grote bezorgdheid is die speelt bij de meerderheid van de Nederlanders. De vrees dat de kosten hoger gaan uitvallen is het grootst bij jongeren (61%) en het is ook deze groep die zich vooral argwanend opstelt tegenover de kosten die autoverhuurders aanrekenen. 67% van de autohuurders verwacht dan ook meer transparantie van autoverhuurbedrijven over die kosten.

All-in autohuurpakket het populairst

Naast de prijs zijn de specifieke huurvoorwaarden voor een meerderheid van de Nederlanders (54%) uitermate belangrijk bij het uitzoeken van een huurauto, vooral het feit dat alle kosten inbegrepen zijn (61%) en men geen eigen risico loopt (47%). Het is dan ook niet gek dat 2 op de 3 autohuurders qua verzekeringen kiezen voor een all-in verzekering, eerder dan voor de noodzakelijke basis te gaan of losse, aanvullende verzekeringen te nemen.

We merken dat, zoals uit het onderzoek ook is gebleken, er vaak verwarring bestaat over een auto in het buitenland. Dit veroorzaakt al snel onzekerheid en niets is vervelender dan zo je vakantie te beginnen”, zegt Hans Knottnerus.“Bij Sunny Cars ben je volledig verzekerd en weet je zeker dat je niet te maken krijgt met onverwachte kosten. Zo zijn ook de dekking van het eigen risico, pechhulp, sleepkosten en een sterretje in je ruit standaard inbegrepen bij het all-in pakket. Verder geniet je ook van ongelimiteerde kilometers, zodat je zonder zorgen de weg op kan.

Deel dit persbericht via:

Over Sunny Cars

Sunny Cars is in 1991 in Duitsland opgericht en uitgegroeid tot een van Europa’s grootste specialisten in autohuur. Ze biedt haar klanten wereldwijd een breed aanbod all-inclusive huurauto’s op meer dan 8000 bestemmingen in meer dan 120 landen. Sunny Cars werkt uitsluitend samen met lokale partners die voldoen aan de hoge kwaliteits- en service-eisen die zij stelt. De onafhankelijke specialist is actief in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland. Sunny Cars is in Nederland 14 keer op rij verkozen tot beste autoverhuurder, won 2 Zoover Awards en nam in 2015 de Vakantie Award in ontvangst. Daarnaast is zij preferred partner van vrijwel alle reisbureaus in Nederland.