Vier op de tien Nederlanders lopen risico op problemen bij ophalen van huurauto
Haarlem, 19 mei 2025 - 40 procent van de Nederlandse vakantiegangers riskeert problemen bij het ophalen van een huurauto doordat ze de basisregels niet goed kennen. In sommige gevallen wordt de huurauto daardoor niet meegegeven. Dat blijkt uit nieuw onderzoek* van autoverhuurder Sunny Cars, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX. De risico’s ontstaan vooral door onwetendheid over verplichte documenten, zoals een creditcard op naam van de hoofdbestuurder. Ook de regels rondom het later ophalen van een huurauto zijn vaak onbekend. “Momenteel wordt er volop geboekt voor de zomervakantie, dus goed om Nederlandse vakantiegangers hier alvast op voor te bereiden”, stelt Hans Knottnerus van Sunny Cars.
Veel Nederlandse vakantiegangers die de afgelopen drie jaar een auto huurden, zijn niet goed op de hoogte van de documenten die verplicht zijn bij het ophalen van een huurauto. Zo weet 40 procent niet dat een creditcard op naam van de hoofdbestuurder verplicht is om mee te nemen bij het ophalen van een huurauto. Ook over andere essentiële documenten heerst onwetendheid. Maar liefst een derde (30%) is zich er niet van bewust dat een paspoort of identiteitskaart verplicht meegenomen moet worden. En een op de zeven (15%) vakantiegangers weet zelfs niet dat het meenemen van een rijbewijs verplicht is.
Ontbrekende verplichte documenten zorgen voor stress en soms zelfs geen huurauto
Vakantiegangers die niet alle verplichte documenten bij zich hebben, lopen het risico de huurauto simpelweg niet mee te krijgen. Zonder geldig rijbewijs, paspoort en een creditcard op naam van de hoofdbestuurder wordt niet voldaan aan de voorwaarden. Knottnerus van Sunny Cars waarschuwt: “Vergeet ook de pincode van die creditcard niet en zorg dat er voldoende saldo op staat voor de waarborg. We zien in de praktijk dat dit laatste nog vaak misgaat. Dat leidt ter plekke tot stress, vertraging, onverwachte kosten of dus helemaal geen huurauto. En dat is wel het laatste waar je op zit te wachten aan het begin van je vakantie. Om te voorkomen dat vakantiegangers hiermee de mist ingaan, vermelden wij de benodigde documenten duidelijk op de voucher en sturen we kort voor vertrek nog een checklist.”
Ruim twee derde weet niet dat huurauto kan vervallen bij te late aankomst
Los van de benodigde documenten blijkt uit het onderzoek dat veel vakantiegangers ook niet goed op de hoogte zijn van bepaalde voorwaarden rondom het ophalen van hun huurauto. Zo denkt 41 procent dat de huurauto ook gerust een dag later opgehaald kan worden dan afgesproken. En nog eens 28 procent heeft geen idee. “In totaal is dus 69 procent van de Nederlanders niet goed op de hoogte dat je een huurauto niet zomaar een dag later op kunt halen”, legt Knottnerus uit. “Terwijl de reservering in zo’n geval kan komen te vervallen en je de auto mogelijk niet meer meekrijgt. Zelfs als je minimaal twee uur vertraagd bent, is het al belangrijk om dit te melden bij de verhuurder. Hoe lang de huurauto vastgehouden wordt, verschilt per verhuurder. Wij raden aan om je vluchtnummer altijd in te vullen bij je boeking, dan is de verhuurder op de hoogte van eventuele vertraging.”
Veel onwetendheid over autocategorie, grensovergang en verzekering
Ook over andere huurvoorwaarden bestaan hardnekkige misverstanden. Zo denkt 43 procent van de Nederlanders dat een verhuurder bij een tekort aan voertuigen zomaar een kleinere auto mag meegeven dan geboekt, terwijl je altijd recht hebt op een auto uit de gereserveerde categorie of hoger. Daarnaast denkt 45 procent dat je met een huurauto altijd zonder problemen de landsgrens over mag rijden. Knottnerus legt uit: “Als je dat niet vooraf aanvraagt en wel een uitstapje naar het buurland maakt, dan kan het zelfs zijn dat je bij schade niet verzekerd bent. Kom je met pech langs de weg te staan, dan is ondersteuning van de wegenwacht en de sleepdienst ook een probleem. Vraag het dus vooraf aan zodat je in beide landen verzekerd bent.” Tot slot weet 46 procent niet dat als er wordt ingebroken in de auto en er bagage in het zicht ligt, de schade aan de huurauto niet wordt vergoed. “Goed om te weten: de dekking van bagage loopt altijd via de reisverzekering, niet via de huurautoverzekering.”
Over het onderzoek*
Het onderzoek is in april 2025 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van autoverhuurder Sunny Cars. In totaal namen 2.000 respondenten deel aan het onderzoek waaronder 1.000 Nederlanders en 1.000 Belgen. In dit persbericht zijn uitsluitend de resultaten van de Nederlanders meegenomen. Alle respondenten hebben in de afgelopen drie jaar een auto gehuurd in het buitenland. Het onderzoek heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de kennis, ervaringen en mogelijke knelpunten die reizigers ervaren bij het huren van een auto.
Sunny Cars is in 1991 in Duitsland opgericht en uitgegroeid tot een van Europa’s grootste specialisten in autohuur. Ze biedt haar klanten wereldwijd een breed aanbod all-inclusive huurauto’s op meer dan 8000 bestemmingen in meer dan 120 landen. Sunny Cars werkt uitsluitend samen met lokale partners die voldoen aan de hoge kwaliteits- en service-eisen die zij stelt. De onafhankelijke specialist is actief in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland. Sunny Cars is in Nederland 14 keer op rij verkozen tot beste autoverhuurder, won 2 Zoover Awards en nam in 2015 de Vakantie Award in ontvangst. Daarnaast is zij preferred partner van vrijwel alle reisbureaus in Nederland.