TRENDS EN ONTWIKKELINGEN AUTOVERHUUR BUITENLAND 2016

0%

heeft in de afgelopen 3 jaar een auto gehuurd in het buitenland

Met een huurauto zie je meer, dat is onze rotsvaste overtuiging. Maar is dat voor Nederlanders ook dé reden om voor of tijdens een vakantie in het buitenland een auto te huren? Of gaat het toch vooral om snel en comfortabel vervoer van A naar B? Nederlanders deelden hun antwoord via een onderzoek over het huren van een auto in het buitenland. Hieronder de opvallendste resultaten op een rij.

"Spanje populairste 'autohuurland' voor Nederlanders"

Meer dan een derde (33,8%) heeft de afgelopen drie jaar weleens een auto gehuurd voor een vakantie in het buitenland. En ruim vier op de 10 (42%) Nederlanders van 25+ met een rijbewijs zou in de komende 3 jaar (opnieuw) een huurauto willen nemen op vakantie in het buitenland.

  • 1. Spanje 0%
  • 2. Griekenland 0%
  • 3. VS 0%

Meer dan twee derde geeft aan geen auto te hebben gehuurd in het buitenland 66,2%. Waarom niet?

0%

Veel Nederlanders willen liever met eigen auto naar hun vakantiebestemming

1/12

Ongeveer één op de twaalf geeft aan geen auto nodig te hebben in het buitenland, want zij blijven zoveel mogelijk op dezelfde plek.

0%

Ook gaan er Nederlanders op avontuur met het openbaar vervoer, de taxi, de scooter of de fiets in het buitenland.

"Bijna 80% van de Nederlanders huurt een auto om vrij en flexibel te zijn"

Waarom is een huurauto op vakantie handig?

Een gemiddelde vakantie duurt 14 dagen, waarvan er 10 dagen een auto wordt gehuurd. De meeste mensen huren een personenauto op vakantie, zoals een hatchback, coupé of sedan (79,5%) en 73.6% gebruikt de huurauto tijdens de gehele vakantie. Maar wat zijn de voornaamste doeleinden voor het huren van een auto?

  • 1. Om op plekken te komen waar je anders niet kunt komen

    0%
  • 2. Voor excursies en dagjes weg

    0%
  • 3. Om een rondreis of roadtrip te maken

    0%
  • 4. Om van de luchthaven naar de accommodatie te komen

    0%

Wat zijn volgens Nederlanders de belangrijkste voorwaarden?

Niemand zit tijdens de vakantie te wachten op gedoe. Mensen willen gewoon lekker genieten van een onbezorgde tijd. En met hun huurauto willen ze 100% zorgeloos rondrijden. Nederlanders vinden het dan ook belangrijk dat een autoverhuurder betrouwbaar is en dat ze niet voor (financiële) verrassingen komen te staan.

  • Wat meer dan de helft van de Nederlandse autohuurders erg belangrijk vindt, is dat álle kosten zijn inbegrepen in het huurbedrag, zodat er ter plekke niets meer betaald hoeft te worden (61,6%).
  • Een onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden is volgens meer dan de helft van de Nederlanders ook erg fijn (58,1%).
  • Meer dan vier op de tien (45%) zegt een schadeverzekering essentieel te vinden en vindt het belangrijk dat zij geen eigen risico hebben bij schade of diefstal (43,2%).
  • Het zelf kunnen kiezen van de ophaal- en terugbreng locatie van de auto vindt 41,4% van de Nederlanders ook belangrijk.
"Onbeperkt aantal kilometers rijden en all-inclusive prijzen essentieel voor meeste Nederlanders bij autohuur in het buitenland."

Top 3 grootste irritaties bij het huren van een auto

Het huren van een auto brengt niet alleen gemak, maar soms ook irritaties met zich mee. Dit is de top 3 van grootste irritaties bij het huren van een auto op vakantie:

0%

1. Extra onvoorziene kosten, zoals een verplichte verzekering

0%

2. Een andere auto meekrijgen dan waarvoor is gereserveerd

0%

3. Lang in de rij staan, voordat de huurauto opgehaald kan worden

Geen onverwachte kosten

0%

is bang voor bijkomende
kosten

Onverwachte kosten bij een huurauto (voor) in het buitenland, vindt niemand prettig. Maar liefst 73% van de Nederlanders geeft dan ook aan dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto in het buitenland. Zes op tien vakantiegangers weet namelijk niet waarvoor men precies verzekerd is. En 57,5% is bang voor bijkomende kosten.

Verzekeringen, schades en boetes…

De meeste Nederlanders (59,5%) houden niet van verrassingen en nemen daarom een all-inclusive-pakket, waar alle belangrijke verzekeringen bij in zitten. Iets meer dan 21% neemt geen extra verzekeringen en gaat er vanuit dat de standaard verzekeringen voldoende zijn. 13,8% kiest wel voor aanvullende verzekeringen, zoals glasschade, bandenverzekering of afkoop eigen risico.

Ook in het buitenland gebeuren weleens ongelukjes, zoals lakschade (49,4%), blikschade (45%) of bandenschade (29,4%). Zo heeft 41,9% weleens een hogere schade dan 250 euro gehad. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt echter dat de afhandeling van schade aan een huurauto goed wordt afgehandeld.

"50-plussers trappen het gaspedaal flink in!"

Bijna helft Nederlandse autohuurders weleens beboet voor te hard rijden

Ook zit het risico van een boete in een klein hoekje. Zo heeft bijna de helft van de Nederlandse autohuurders weleens een snelheidsboete gekregen. Hierbij valt op dat vooral 50-plussers het gaspedaal flink intrappen (66,7%). Meer dan een derde heeft weleens verkeerd geparkeerd en werd daardoor op de bon geslingerd.

Ook zit het risico van een boete in een klein hoekje. Zo heeft bijna de helft van de Nederlandse autohuurders weleens een snelheidsboete gekregen. En meer dan een derde heeft weleens verkeerd geparkeerd.

Conclusie

De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat Nederlanders en het huren van een auto in het buitenland prima matchen. Niet voor niets heeft ruim een derde van de Nederlanders in de afgelopen drie jaar een auto gehuurd voor of tijdens een vakantie in het buitenland. Bijna 80% doet dat om vrij en flexibel te zijn in het land waar men vakantie houdt. Vooral mannen, jonge mensen (25-30 jaar) en hoogopgeleiden huren vaak en graag een auto.

Als iets duidelijk wordt uit dit onderzoek is dat Nederlanders duidelijkheid willen bij het huren van een auto over onder andere de kosten, de voorwaarden en de verzekeringen. Om risico’s te ondervangen, kiezen de meeste Nederlanders voor een all-inclusive verzekeringspakket bij het huren van een auto in het buitenland.

Nederlanders willen niet voor verrassingen komen te staan en willen graag een onbezorgde vakantie, dus ook 100% zorgeloos kunnen genieten van hun huurauto. Daar valt de komende tijd nog wat terrein te winnen, aangezien 73% van de Nederlanders autoverhuurders niet transparant genoeg vindt.

Ben je blogger of journalist en heb je een vraag aan Sunny Cars?

Suzanne Al

Marketing manager

Arusha Mau-Assam

PR-consultant