TRENDS EN ONTWIKKELINGEN AUTOVERHUUR BUITENLAND 2017

73 %

vindt autohuur niet transparant genoeg

Meer dan een derde (33,9%) van de Nederlanders heeft de afgelopen drie jaar weleens een auto gehuurd in het buitenland. Maar wat vinden wij Nederlanders nou eigenlijk echt belangrijk als het om een huurauto gaat? Om meer inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van (mogelijke) autohuurders, vroegen we meer dan 1.000 Nederlanders naar hun ervaringen met het huren van een auto voor de vakantie. In dit onderzoek vergelijken we resultaten en signaleren we trends en ontwikkelingen in de autohuurbranche.

"78% van de Nederlanders huurt een auto om vrij en flexibel te zijn. Lekker gaan en staan waar en wanneer je wilt."

Waarom is een huurauto op vakantie onmisbaar?

Het is leuk om een auto te huren! Maar er zijn nog talloze andere redenen te bedenken om de buitenlandse wegen met een gehuurde bolide ‘onveilig’ te maken. Een huurauto brengt je flexibiliteit, comfort en een heerlijk onafhankelijk gevoel.

  • 1.

    Gevoel van vrijheid en flexibiliteit

    78 %
  • 2.

    Om op plekken te komen waar je anders niet kunt komen

    66,3 %
  • 3.

    Een huurauto is de snelste manier om van A naar B te gaan

    44,2 %
  • 4.

    Dé optie om onhandig gedoe met openbaar vervoer te vermijden

    36,9 %
  • 5.

    Een huurauto staat synoniem voor comfort

    36,7 %
66 %

heeft geen auto gehuurd

Waarom huurde twee derde van de Nederlanders de afgelopen drie jaar geen auto?

Ruim twee derde van de Nederlanders (66,1%) heeft in de afgelopen drie jaar geen auto in het buitenland gehuurd. Ondanks de voordelen van een huurauto, willen de meeste Nederlanders (54,8%) liever met hun eigen auto op vakantie. Daarnaast zijn er vakantiegangers die geen huurauto nodig hebben omdat zij het tijdens hun vakantie wel prima vinden om op één plek blijven (13,5%). Een tiende van de Nederlanders geeft ten slotte aan in het buitenland voor ‘avontuurlijke tripjes’ te kiezen per openbaar vervoer, taxi, scooter of fiets.

"Spanje is en blijft het populairste ‘autohuurland’ onder Nederlanders"

De 5 populairste ‘autohuurlanden’

Net als vorig jaar gaan Nederlanders er dit jaar het liefst in Spanje met een huurauto op uit. Het is en blijft dan ook veruit het populairste ‘autohuurland’. Ook Griekenland, de Verenigde Staten, Italië en Portugal blijven populair bij de Nederlandse autohuurders.

  • 1. Spanje 34,8 %
  • 2. Griekenland 16,9 %
  • 3. VS 13,9 %
  • 4. Italië 12,9 %
  • 5. Portugal 12,2 %
"Met de huurauto door Thailand rijden? Voor 20% van de Nederlanders een no-go"

Hier rijden de Nederlanders liever niet

Niet overal voelen Nederlanders zich zeker genoeg om er met een huurauto op uit te trekken. Zo durft 20,2% niet zelf achter het stuur te kruipen in Thailand. Ook de Turkse wegen begaan de Nederlandse toeristen liever niet zelf met een huurauto. Of dit te maken heeft met de vaak slechte conditie van de wegen op de politieke situatie is niet bekend.

  • 1. Thailand 20,2 %
  • 2. Turkije 15 %
  • 3. Zuid-Afrika 11,7 %
  • 4. Verenigd Koninkrijk 9 %
  • 5. Curaçao 2,6 %

Hoeveel zijn we bereid te besteden aan een huurauto?

Honderden euro’s per week betalen voor een huurauto? Liever niet, wat de meeste Nederlanders betreft. Een vijfde van hen vindt 200 euro per week zat.

  • 17,4%
    < €150
  • 20,8%
    €150 tot €200
  • 18,1%
    €200 tot €250
  • 16,9%
    €250 tot €300
  • 26,8%
    > €300
"Bijna helft Nederlanders boekt huurauto via website Nederlandse aanbieders"
47,8 %

Reserveert voordat ze op vakantie gaan een huurauto via de website van een Nederlandse autoverhuurder/bemiddelaar

30,7 %

Doet dit via de website van een buitenlandse autoverhuurder/bemiddelaar.

28,4 %

Ruim een kwart huurt de auto pas tijdens de vakantie bij een lokale verhuurder op de plaats van bestemming

De 5 meest gekozen extra’s bij autohuur in het buitenland

Welke verzekeringen heb je nodig? Wil je de minimumleeftijd verlagen? Heb je een navigatiesysteem nodig? Met een huurauto alleen ben je er vaak nog niet als je optimaal van je vakantie wil genieten. Veel Nederlanders huren daarom extra’s die niet standaard bij de huursom zijn inbegrepen. Zo kiest 44,3% van de autohurende Nederlanders ervoor om het eigen risico bij schade en diefstal af te kopen. Sunny Cars betaalt het eigen risico standaard terug, tenzij er sprake is van grove nalatigheid.

  • 1.

    Afkoop eigen risico bij schade en diefstal

    44,3 %
  • 2.

    Extra bestuurder

    33,7 %
  • 3.

    Ongelimiteerde kilometers

    32,8 %
  • 4.

    Navigatiesysteem

    24,5 %
  • 5.

    Glas-, banden-, bodem- en dakschadedekking

    17,7 %
"Ruim twee derde Nederlanders vindt autoverhuurders niet transparant genoeg"
48,3 %

Bijna de helft van de Nederlanders is bang dat er toch addertjes onder het gras zitten en heeft daarom weinig vertrouwen in autoverhuurders in het buitenland.

33,5 %

Een op de drie heeft weleens een negatieve ervaring gehad met een huurauto op vakantie.

43,3 %

Vier op de tien voelt zich weleens onder druk gezet om aanvullende verzekeringen te nemen bij het afhalen van de huurauto.

"Zes op de tien vakantiegangers weet niet waarvoor men precies is verzekerd"

Misverstanden over basisverzekeringen

De meeste Nederlanders kiezen voor zekerheid en gaan voor een all-in huurauto waar alle benodigde verzekeringen bij zitten. Dat is verstandig, want wie denkt dat hij met een basisverzekering wel goed zit, kan bedrogen uitkomen. Veel mensen blijken namelijk niet precies te weten wat zo’n basisverzekering nou wel en niet dekt. Zo denken veel mensen onterecht dat ze met de basisverzekering verzekerd zijn tegen:

  • 1.

    Schade aan andere auto tijdens het parkeren

    Deze is gedekt door de WA-verzekering

    59,9 %
  • 2.

    Schade aan huurauto door sterretje in de ruit

    Deze is nooit verzekerd, tenzij je een aanvullende verzekering afsluit voor glasschade. Die kost vaak 7 tot 10 euro per huurdag

    57,2 %
  • 3.

    Schade aan huurauto door aanrijding met een dier

    Deze is gedekt door je CDW-verzekering, maar je bent wel je eigen risico kwijt (tenzij je dit afgekocht hebt)

    46 %
  • 4.

    Schade aan huurauto tijdens het parkeren

    Deze is gedekt door je CDW-verzekering, maar je bent wel je eigen risico kwijt (tenzij je dit afgekocht hebt)

    41,5 %
  • 5.

    Laten repareren van lekke band huurauto

    Dit is nooit gedekt, tenzij je een aanvullende glas/bandendekking hebt afgesloten. Deze kost al snel 7 tot 10 euro per huurdag

    41,4 %
  • 6.

    Schade aan huurauto door tegen een paaltje aan te rijden

    Deze is gedekt door je CDW-verzekering, maar je bent wel je eigen risico kwijt

    35,4 %

De 3 grootste irritaties bij het huren van een auto

Een huurauto brengt een hoop gemak, maar levert soms ook irritaties op. Opvallend is dat de ergernissen rond autohuur over de gehele linie licht zijn toegenomen ten opzichte van 2016.

47,9 %

1. Onvoorziene kosten, zoals een verplichte verzekering

35,9 %

2. Een andere auto meekrijgen dan is gereserveerd

28,4 %

3. Een lange rij aan de balie ter plaatse

"Onbeperkt aantal kilometers voorwaarde voor optimaal autohuurplezier"

Wat vinden we belangrijk als het gaat om autohuur?

Een all-inclusive huursom vinden de meeste Nederlandse autohuurders (58,1%) erg belangrijk. Op vakantie willen we zo min mogelijk zorgen. Financiële addertjes onder het gras waardoor je ter plaatse ineens nog moet bijbetalen, zijn dus niet welkom.

  • 1. Alle kosten inbegrepen in het huurbedrag

    58,1 %
  • 2. Onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden

    56,2 %
  • 3. Zelf de ophaal- en inleverlocatie kunnen kiezen

    46 %
  • 4. Schadeverzekering zonder eigen risico bij schade of diefstal

    43,1 %

Nostalgie in de huurauto: radio luisteren en spelletjes spelen

Vergeet alle game-apps, laat Facebook even met rust en laat de goede, oude tijden herleven. Gewoon lekker naar de lokale radio luisteren tijdens het autorijden en spelletjes op de achterbank spelen zijn nog steeds - of juist weer - in trek.

72,6 %

Niet de zelf meegenomen cd’s (25%) of de offline muziek-app (23,7%), maar de lokale radio blijkt favoriet als het gaat om muziek luisteren in de huurauto.

47,8 %

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet… Oubollig? Echt niet. Veel Nederlandse kinderen én volwassenen spelen tijdens het autorijden het nog altijd populaire spel

41,3 %

Ruim vier op de 10 Nederlanders verkiest een gratis papieren kaart boven het huren van een navigatiesysteem als extra optie bij de huurauto.

1,3 %

Durft helemaal nergens te rijden

Fun facts

  • Op de vraag waar Nederlanders niet met een huurauto durfden te rijden, antwoordde 1,3% dat ze dat helemaal nergens durfden
  • Het kortetermijngeheugen van Nederlanders laat het soms afweten als het gaat om de aanbieder bij wie ze het laatst een auto hebben gehuurd. 18,6% kan geen naam opnoemen
  • Ruim een derde (34,2%) van de Nederlanders ondervindt geen irritaties tijdens het huren van een auto in het buitenland
  • Vrouwen (55,9%) worden vaker beboet voor te hard rijden dan mannen (47,6%)

Conclusie

De Nederlandse vakantieganger en autohuur blijken nog steeds een prima match. Ruim een derde van de Nederlanders huurde in de afgelopen drie jaar een auto in het buitenland. Vrijheid en flexibiliteit is voor bijna 80% van de ondervraagden de grootste reden om er met een huurauto op uit te trekken. Toch komt er ook een ander sentiment uit dit onderzoek naar voren. Want hoewel veel Nederlanders gebruikmaken van een huurauto, blijkt bijna de helft van de ondervraagden autohuur in het buitenland niet te vertrouwen. Een op de drie heeft zelfs wel eens een negatieve ervaring gehad met een huurauto op vakantie. De grootste irritatie van Nederlandse autohuurders is dat zij toch nog vaak geconfronteerd worden met onvoorziene kosten.

Sunny Cars onderscheidt zich al ruim 25 jaar te door autohuur transparant en inzichtelijk te maken. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. Om onverwachte kosten of extra verzekeringen hoef je je dus geen zorgen te maken. Ons motto is natuurlijk niet voor niets Rent a Smile!

Neem contact op met:

Leontien Brondijk

Marketingcommunicatie & pr specialist bij Sunny Cars

Isabelle Schrage

Medewerker online pr & influencer marketing bij Cherry LAB