Wat je écht moet weten over de waarborg en creditcard

Reserveer je een huurauto van Sunny Cars, dan weet je dat alles tot in de puntjes is geregeld. Je betaalt je huurauto vooraf en ter plaatse kom je niet voor verrassingen te staan. Maar wat je ter plaatse nog wel moet voldoen? De waarborg. De hoogte van de waarborg kan per huurauto, lokale wagenparkaanbieder of bestemming verschillen. En daarbij is een creditcard op naam van de (hoofd)bestuurder vrijwel altijd verplicht.

Waarom moet je borg betalen bij het ophalen van de huurauto?

De huurauto betaal je vooraf in Nederland, ter plaatse betaal je eventuele extra services of accessoires aan de lokale wagenparkaanbieder. Die vraagt ook een verplichte waarborg: je krijgt immers een object mee dat een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. De borg is voor hem een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid. Hoe hoog de waarborg is, hangt af van de lokale wagenparkaanbieder. Het bedrag staat altijd duidelijk vermeld in de huurvoorwaarden. Om de waarborg te betalen, is een geldige creditcard op naam van de hoofdbestuurder verplicht.

De waarborg laat jij dus achter als garantie voor de huurauto die je meekrijgt. De waarborgsom is meestal even hoog als het bedrag van je eigen risico. Maar het zijn twee verschillende dingen. Bij Sunny Cars bieden we je een huurauto aan zonder eigen risico. Dat scheelt jou behoorlijk wat kosten, mocht er schade aan de huurauto ontstaan. In geval van schade betalen wij het eigen risico namelijk aan je terug. Goed geregeld!

Hoe hoog is de waarborg voor de huurauto?

De hoogte van de waarborg verschilt per categorie huurauto en lokale wagenparkaanbieder. Omdat wij werken met verschillende lokale partners, zijn de huurvoorwaarden niet overal hetzelfde. Uiteraard huur je altijd all-in bij Sunny Cars, maar de waarborg kan wel per huurauto verschillen. Maar wij staan voor duidelijkheid en transparantie en jij kunt zelf heel gemakkelijk de hoogte van de waarborg zien. Dit is namelijk meteen online inzichtelijk. Niet te missen!

Check dus tijdens het reserveren de huurvoorwaarden, zodat je zeker weet dat je creditcardlimiet hoog genoeg is. Je kunt tijdens het online reserveren ook filteren op diverse opties zoals lage waarborg, contante waarborg of geen waarborg. Je kunt dus de optie van jouw keuze selecteren.

Heb je zelf geen creditcard maar een medereiziger wel? Zorg dan dat je reisgenoot de hoofdbestuurder wordt. De hoofdbestuurder heeft namelijk altijd een creditcard op naam nodig. Kunnen jullie allebei geen waarborg voldoen? Reserveer dan de Geen Waarborg service. Dan kun je alsnog een auto huren zonder creditcard. Helemaal handig!

Hoe betaal je de borg?

Het allerbelangrijkste is een geldige creditcard op naam van de hoofdbestuurder. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Zonder geldige creditcard mét pincode kun je geen waarborg achterlaten en zal de lokale wagenparkaanbieder geen huurauto mee willen geven. Klinkt streng, maar is vrij logisch: de lokale wagenparkaanbieder wil enige zekerheid voor hij je zo’n waardevol product meegeeft waarmee je álle kanten op kan. De huurovereenkomst ga je persoonlijk aan en daarom moet de creditcard op jouw eigen naam staan (en dus niet op naam van je ouders of een vriend, maar écht op de naam van degene die het huurcontract als hoofdbestuurder ondertekent).

Voor ieders veiligheid mag je de waarborg meestal niet contant betalen. Hoef jij niet met grote bedragen op zak te reizen en zit de lokale partner ook niet met stapels cash aantrekkelijk te zijn voor overvallers. Een creditcardbetaling gaat het snelst en dat is prettig, want dan kun jij in de zesde versnelling richting je huurauto. Ook pinnen of een debitcard gebruiken is niet toegestaan, omdat je op een debitcard geen geld kunt terugstorten en dan zou de lokale wagenparkaanbieder aan het eind van de huurperiode de borg niet aan je kunnen overmaken. Niet heel handig!

Tip: er is een grote kans dat je tijdens de vakantie je hotelovernachtingen, etentjes, uitstapjes en andere leuke activiteiten met de creditcard wil betalen. Houd dus rekening met de hoogte van de waarborg en het feit dat je tijdelijk minder bestedingsruimte hebt. Wil je genoeg ruimte overhouden? Dan is de Geen waarborg service ideaal. Dan kun je zonder creditcard een auto huren en hoef je je niet druk te maken om de bestedingsruimte. Dát is pas zorgeloos genieten!

Wanneer betaal je de waarborg?

De waarborg voldoe je bij het ophalen van de huurauto. Het bedrag wordt gereserveerd op je creditcard óf het wordt afgeschreven. Om de waarborg te voldoen heb je een creditcard op naam van de hoofdbestuurder nodig. De creditcard van je buurvrouw lenen? Nee, dat kan niet. De naam op de creditcard moet overeenkomen met de naam op het rijbewijs van de hoofdbestuurder.

De waarborg is een garantie bij eventuele schade, diefstal of nalatigheid. Maar wist je dat er met de waarborg ook kosten verrekend kunnen worden als je bijvoorbeeld ter plaatse kiest om een kinderzitje of GPS te huren? Je hoeft hier dan niet apart voor te betalen, maar de kosten voor deze extra’s worden verrekend met de waarborg die je na afloop van de huurperiode weer terugkrijgt.

Wanneer krijg je de waarborg terug?

Als de huurperiode probleemloos is verlopen, wordt het bedrag weer vrijgegeven of teruggestort. Is de waarborg geïncasseerd? Dan wordt het binnen 10 dagen weer overgemaakt. Als het bedrag is gereserveerd kan het tot 30 dagen duren voordat het bedrag is vrijgegeven. Je creditcardmaatschappij moet dit nog verwerken en het teruggestorte of vrijgegeven bedrag is niet altijd direct zichtbaar. Mocht je het na deze periode nog niet terug hebben, dan is het slim om contact op te nemen met je creditcardmaatschappij en na te vragen of het bedrag inmiddels is vrijgegeven door de lokale wagenparkaanbieder. Blijft dit onduidelijk? Dan kun je contact opnemen met onze afdeling customer care. Er kan dan gekeken worden naar de reden waarom de waarborg nog niet terug is.

Heb je niet de volledige waarborg teruggekregen?

Het kan gebeuren dat je niet de volledige waarborg terugkrijgt van de lokale wagenparkaanbieder. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer er kosten zijn voor een schade. Je eigen risico wordt dan ingehouden. Maar geen zorgen, want je eigen risico kun je bij ons declareren na de huurperiode. Het kunnen ook kosten zijn die voor extra’s of accessoires zijn verrekend. Check goed de eindafrekening om te controleren waarvoor je bent belast.

Kosten voor schade verrekend met waarborg

Mocht je schade rijden: geen paniek, komt goed. De lokale wagenparkaanbieder zal in dit geval niet de volledige waarborgsom terugstorten, omdat de schade hiervan af wordt getrokken. Daar zit overigens wel een grens aan: het maximumbedrag dat voor schade mag worden ingehouden is gelijk aan het bedrag van het eigen risico. Je weet dus altijd waar je aan toe bent. Bij schade betalen we het eigen risico aan je terug als je dit bij ons declareert, mits aan de voorwaarden voldaan uiteraard. Zo is jouw autohuur all-in en zorgeloos!

Kosten voor extra’s of accessoires belast op creditcard

Heb je een kinderzitje aan je reservering toegevoegd? Of ga je een one way maken? Deze kosten betaal je ter plaatse aan de lokale wagenparkaanbieder. Vooraf weet je al precies wat dit kost, want dit communiceren wij helder! Je vindt het bijvoorbeeld terug op je voucher, maar ook al tijdens het reserveren van je huurauto. In sommige gevallen hoef je hier niet apart voor te betalen, maar worden de kosten voor deze extra’s verrekend met de waarborg die je na afloop van de huurperiode weer terugkrijgt. De kosten voor de geboekte extra’s of accessoires worden dan van de waarborg afgetrokken.

Kosten voor tankvulling belast op creditcard

Mistte er brandstof in de huurauto toen je deze inleverde? Dan word je door de lokale wagenparkaanbieder belast voor de ontbrekende brandstof plus servicekosten. Dit verrekent hij met de waarborg. Dit soort kosten wil je uiteraard voorkomen. Dankzij onze eerlijke tankregeling lever je de huurauto altijd in met dezelfde tankinhoud als waarmee je de auto ophaalde en voorkom je dus extra kosten. Tip: maak bij het ophalen en inleveren van je huurauto een foto van de tankstand of de inhoud van je tank op je digitale dashboard. Mocht je onterecht worden belast, dan heb je bewijs!

De creditcard is achteraf nog belast door de autoverhuurder

Niets is zo vervelend als blijkt dat er na de huurperiode ineens een bedrag op je creditcard is geïncasseerd. Als dit gebeurt, dan heeft de lokale wagenparkaanbieder hier waarschijnlijk wel een goede reden voor. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je bent belast vanwege een boete, er zijn tolkosten in rekening gebracht óf er is achteraf schade ontdekt.

Er is een boete van je creditcard afgeschreven

Oeps, ter plaatse een boete gereden? Voor elke bekeuring brengt de lokale wagenparkaanbieder administratiekosten in rekening. In de huurvoorwaarden vind je de hoogte van deze kosten terug. Als eerst worden de administratiekosten afgeschreven, maar de daadwerkelijke boete ontvang je later. Hoe dit precies in z’n werk gaat? Dat lees je op onze pagina over boetes met een huurauto.

Er zijn kosten voor tolwegen van je creditcard afgeschreven

Op sommige bestemmingen zit er een zogenaamd tolkastje in de huurauto. Je hoeft dan niet ter plaatse de tolweg te betalen, maar kunt gewoon doorrijden. Heel makkelijk! Maar deze tolkosten moeten natuurlijk wel betaald worden. Dit wordt na de huurperiode belast op je creditcard.

Er zijn achteraf kosten voor schade van je creditcard afgeschreven

Best vervelend, maar soms kan het zijn dat je achteraf op je creditcard nog wordt belast met kosten vanwege schade. Het kan natuurlijk zijn dat je een schade helemaal niet hebt opgemerkt. Bewaar daarom na thuiskomst altijd alle belangrijke documenten, zoals je lokale huurcontract en eindafrekening. Dan kunnen we je zo snel mogelijk helpen.

Tip: maak foto’s van de huurauto voordat je deze inlevert. Mocht je onterecht worden belast, dan heb je bewijs!

Toch nog onduidelijkheid over een creditcardafschrijving?

Is je nog niet duidelijk waarom je bent belast? Of heb je het gevoel dat je onterecht bent belast of dat er een verkeerd bedrag in rekening is gebracht? Neem dan contact op met onze afdeling customer care! Stuur een mailtje naar customercare@sunnycars.nl en zij zoeken het uiteraard voor je uit.

waarborg autohuur