Autohuur vergelijken, waar moet je echt op letten?

Bij het vergelijken van autohuur kijken de meeste mensen direct naar de prijs, logisch natuurlijk. Maar toch loont het vaak om even verder te kijken. Belangrijker namelijk, zijn de specifieke voorwaarden en de verborgen kosten. Daardoor kan de uiteindelijke huursom namelijk een stuk hoger worden, ondanks die ogenschijnlijk “lage prijs”. Wij weten dat we, zeker in eerste instantie, niet de goedkoopste zijn. Wel willen we de beste en meest transparante aanbieder in autohuur zijn. Sunny Cars is dé autohuurspecialist en zorgt ervoor dat jij zorgeloos in je huurauto kunt stappen. Alles is namelijk voor je geregeld en je bent optimaal verzekerd met onze all-in formule.

Huurauto verzekeringen

Bij Sunny Cars is all-in ook écht all-in! Alle verzekeringen die jij nodig hebt tijdens je autohuur zijn bij ons inbegrepen, zo ook de WA-dekking. Maar in sommige landen is de standaard WA-dekking niet voldoende. Daarom hebben we deze nog eens verhoogd naar minimaal € 7,5 miljoen. Zo ben je altijd zorgeloos en zeker! Je weet bij Sunny Cars vooraf al, dat je ook achteraf geen gedoe hebt. Wel zo’n fijn idee, nietwaar?

Is schade aan glas, banden, bodem en dak van de huurauto ook gedekt?

Jazeker! Bij ons is zelfs de dekking van glas-, banden-, bodem- (inclusief oliecarter en koppeling) en dakschade inbegrepen. Uniek? Zeker. Het is echt een éxtra onderdeel van onze all-in service. Eigenlijk zegt de naam het zelf al een beetje: in deze dekking is alles aan de buitenkant van de auto meeverzekerd. Van een deuk tot een kapotte spiegel. Zorgeloze autohuur is pas compleet als we het totale pakketje kunnen verzekeren. Zelfs de oliecarter en koppeling! En verlies je je autosleutels? Ook dan hoef je je meestal geen zorgen te maken. Meer informatie lees je hierover in de specifieke voorwaarden.

Eigen risico bij autohuur

Sunny Cars heeft het eigen risico (waar mogelijk) vaak al afgekocht. In dat geval is er dus géén eigen risico. Maar in sommige landen geldt lokaal echter wel een eigen risico op de CDW (schade)- en . Maar hoe zit dat dan eigenlijk? Heb je onverhoopt schade aan de huurauto, dan dien je ter plaatse het eigen risicobedrag voor te schieten. Eenmaal thuis, kun je dit declareren en we betalen het volledige bedrag in de zesde versnelling aan je terug. 

Waar ga je de huurauto ophalen?

Ook belangrijk om mee te nemen in het vergelijkingsproces is de ophaallocatie van de huurauto. Haal je de huurauto bijvoorbeeld op een verhuurstation op de luchthaven op? Of kies je voor een shuttleservice naar een verhuurstation die net buiten de luchthaven ligt of voor een hotelaflevering, waarbij de huurauto bij jouw accommodatie wordt afgeleverd? Dit zijn allemaal factoren die invloed kunnen hebben op de prijs, dus hou hier rekening mee wanneer je twee of meer auto’s met elkaar vergelijkt.

Hoe laat ga je de huurauto ophalen en weer inleveren?

Het is voor de hand liggend om bij het invoeren van de ophaal en inlevertijd te kiezen voor tijden die zo dicht mogelijk op je vlucht zitten. Toch kun je hier slimmer mee omgaan. Je huurt namelijk een auto per 24 uur. Haal je de huurauto op om 2 uur, maar lever je hem een week later om 3 uur in, dan kost dat je een hele huurdag. Het is natuurlijk zonde om voor een uurtje een hele nieuwe huurdag te moeten betalen, dus let daar goed op! Ook kunnen er extra kosten komen kijken bij het ophalen buiten openingstijden. Tijdens het boekingsproces wordt duidelijk aangegeven als er extra kosten zijn voor het ophalen en/of inleveren van de huurauto buiten openingstijden. Mocht je niets over deze kosten zien staan, dan zijn ze er ook niet. Lekker overzichtelijk!

Vergelijk een huurauto in dezelfde categorie

Het klinkt misschien logisch, maar let goed op dat je bij het vergelijken wel naar huurauto’s uit dezelfde categorie kijkt. De categorie zie je in onze reserveringstool heel duidelijk terug en je kunt er in het menu aan de linkerkant zelfs op filteren. Wel zo handig en overzichtelijk om te voorkomen dat je appels met peren gaat vergelijken. 

autohuur vergelijken

Hoe hoog is de waarborg?

Bij het huren van een auto is het belangrijk om te kijken naar de waarborg die voldaan moet worden ter plaatse. De hoogte van de waarborg kan per optie verschillen. Handig dus om in de gaten te houden als je een vergelijking maakt. Wil je geen waarborg betalen? Ook dat kan in enkele gevallen! Kies dan voor onze ‘Geen Waarborg’ service. Deze service is speciaal voor klanten die geen creditcard hebben, of simpelweg niet zo’n groot bedrag geblokkeerd willen hebben staan op hun creditcard. Zo blijft er nog genoeg ruimte op je creditcard om andere, wellicht onverwachte zaken te betalen tijdens je vakantie. Fijn toch?

Welke tankregeling is van toepassing?

Als je een auto huurt, kun je vaak kiezen voor verschillende tankregelingen. Van tevoren spreek je af met welke tankvulling (tot de laatste druppel leeggereden of maximaal afgetankt) je de huurauto inlevert. Niet elke aanbieder geeft dit duidelijk aan, terwijl hier makkelijk verborgen kosten in kunnen zitten. Een auto lijkt bijvoorbeeld voordelig, maar dan blijkt dat je ter plaatse nog een verplichte tankvulling moet betalen. Vaak zelfs nog vermeerderd met zogenaamde servicekosten. Dan voel je je opeens bekocht met die ‘scherpe’ deal. Zonde dus! Bij Sunny Cars huur je daarom standaard met de tankregeling Vol-Vol. Bij de tankregeling Vol-Vol lever je je huurauto in met dezelfde benzinestand als waarmee je de auto ophaalde. Je krijg de auto met een driekwart gevulde tank mee, dan lever je de auto ook met diezelfde stand weer in.  Dit staat ook vermeld in de specifieke voorwaarden. Dan weet je zeker dat het goed is geregeld.

Is een tweede bestuurder inclusief? Of zijn er extra kosten?

Tijdens je vakantie is het niet alleen fijn, maar ook leuk om te kunnen afwisselen tijdens het rijden. Zo kan de ander ook genieten van het mooie uitzicht of even rusten tijdens een roadtrip. In enkele gevallen komen er kosten bij voor een extra bestuurder. Weet je vooraf al dat je gaat afwisselen met het rijden? Check dan zeker deze kosten ook! Bij Sunny Cars staat er tijdens het reserveren duidelijk bij of de prijs inclusief een extra bestuurder is. Is dit niet het geval? Dan kun je ook de service Extra Bestuurder toevoegen. Anders zie je in de specifieke voorwaarden wat de kosten zijn voor het toevoegen van een extra persoon die de auto mag besturen. Deze kosten betaal te ter plaatse.

Toeslagen voor bepaalde leeftijden

Niet altijd bij iedereen even duidelijk, maar bij Sunny Cars wel: de toeslagen voor je leeftijd. Ben je bijvoorbeeld heel jong, of juist wat ouder? Of heb je je rijbewijs nog niet lang genoeg? Dan kan het zo zijn dat er een toeslag wordt gerekend. Wij zijn daar heel transparant in en dit wordt bij ons ook altijd duidelijk in de specifieke voorwaarden gezet. Handig om dit vooraf al te weten, zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Wat is het annuleringsbeleid en kun je nog wijzigen?

Mochten je plannen wijzigen, dan beweegt Sunny Cars met je mee. Bij ons is het wijzigen van je autohuurreservering namelijk altijd gratis. Aan annuleren zitten wel kosten verbonden, tenzij je de Flexservice bij ons afsluit. Dan kun je kosteloos annuleren tot 4 uur voor huuraanvang zonder opgave van reden. Ook dit is goed om te vergelijken. Bij sommige partijen kan het nog flink in de kosten lopen om een wijziging of annulering te doen, dus hou hier goed rekening mee.

Hoe is de service?

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij het huren van een auto. Maar het is zeker niet onbelangrijk. Hoe is de service van de partij waar jij je auto huurt? Huur je bij een lokale partij, dan betekent dit ook dat je het met hen moet regelen als er een probleem of conflict ontstaat. Bij Sunny Cars staan wij 24 uur per dag voor je klaar! Het noodnummer voor Nederlandstalige ondersteuning is altijd te bellen en tijdens kantooruren staan ook onze autohuurexperts voor je paraat. Voor alle vragen vóór, tijdens en na de huurperiode zijn wij er voor je.

Waar moet je verder nog op letten als je autohuur gaat vergelijken?

Het zijn vaak de kleine dingen die bij elkaar een groot verschil maken. Zijn er bijvoorbeeld ongelimiteerde kilometers? Bij Sunny Cars is dat wel het geval en zo hoef je dus nooit achteraf te betalen voor te veel gereden kilometers. De enige extra kosten die mogelijk van toepassing zijn, zijn kosten voor extra’s zoals de huur van een kinderzitje of een GPS. Deze betaal je altijd ter plaatse op het verhuurstation. Indien dit het geval is informeren we je hier uiteraard ook over, zodat je goed voorbereid bent en niet te maken krijgt met onverwachte kosten.

Ons aanbod vergelijken

Binnen ons aanbod kun je auto’s ook weer met elkaar vergelijken. Wij werken namelijk met verschillende partners samen, die hun eigen aanvullende voorwaarden kunnen hebben. Ga dus niet direct op de getoonde prijs af, maar vergelijk de voorwaarden om erachter te komen of een andere auto met jouw specifieke wensen niet toch goedkoper uitpakt, omdat bijvoorbeeld bepaalde extra’s goedkoper zijn. Huurvoorwaarden vergelijken kan heel eenvoudig door in het eerste scherm op ‘vergelijk’ te klikken. Doe dit bij de auto's die je met elkaar wilt vergelijken en je krijgt een handig overzicht dat er als volgt uit ziet.

vergelijk tool

Voer de data in van jouw reis en probeer de vergelijk-tool zelf!