Corona en jouw huurautoreservering - alle antwoorden op een rij?

Een lange tijd was het vanwege het coronavirus niet mogelijk om naar het buitenland te reizen. Het leek er zelfs op dat de zomervakantie aan onze neus voorbij zou gaan… maar nu is er goed nieuws. We mogen tóch naar bepaalde landen reizen.

Heb je vakantieplannen en wil je een huurauto reserveren, maar heb je toch wat vragen over bijvoorbeeld de (hygiëne)maatregelen of veiligheid? In deze FAQ helderen we alles voor je op. Ook beantwoorden we al je vragen over het wijzigen of annuleren van een reservering wanneer je vakantieplannen wijzigen door corona.

Tip: op de pagina Nederland wereldwijd > Wijs op Reis vind je up-to-date reisinformatie over jouw vakantiebestemming en de getroffen maatregelen in dat land.

Is het huren van een auto veilig?

Juist nu is een auto huren heel veilig. Je reist met je eigen gezelschap in een eigen afgesloten ruimte: de huurauto. Je kunt op je eigen gemak op zoek naar mooie plekjes, weg van des massa. Zo beleef je toch een zonnige én veilige vakantie!

Bij Sunny Cars hebben we goed nagedacht over hoe we autohuur zo veilig mogelijk kunnen maken. Zo zijn er door de lokale wagenparkaanbieders de nodige hygiënemaatregelen getroffen en hebben we deze voor jou zo inzichtelijk mogelijk gemaakt. Ook in deze tijd dient autohuur veilig en zorgeloos te zijn.

Hoe is de inrichting van de verhuurkantoren?

Wij werken alleen samen met betrouwbare lokale wagenparkaanbieders die deze situatie, net als wij, uiterst serieus nemen.  Zo wordt op alle verhuurkantoren de afstandsregel in acht genomen, dragen de medewerkers handschoentjes en/of mondkapjes en zijn er meestal ook spatschermen geplaatst. Samen met onze lokale wagenparkaanbieders hebben we de getroffen hygiënemaatregelen in kaart gebracht. Een overzicht hiervan vind je in de huurvoorwaarden.

Voordat je je huurauto reserveert, kun je in de huurvoorwaarden dus zelf al nalezen hoe het er ter plaatse aan toe gaat. Zo weet je precies wat je bij het ophalen van de huurauto kunt verwachten.

Worden de huurauto's extra goed schoongemaakt?

Jazeker. Uiteraard worden alle huurauto’s na elke klant grondig gereinigd en worden met name de zogenaamde high touchpoints, zoals het stuur, de versnellingspook en de autosleutel extra gedesinfecteerd.

Kan ik zelf iets doen om de autohuur veiliger te maken?

Wij hebben dus al de nodige maatregelen getroffen, maar zelf kun je het ophalen van je huurauto nog zorgelozer en veiliger maken door te kiezen voor:

  • Vooraf online registreren: kies je voor onze Online Check-in, dan registreer je je vooraf en ligt het ingevulde huurcontract ter plaatse voor je klaar. Je hoeft bij aankomst het huurcontract niet meer in te vullen en dat scheelt tijd. Zo heb je minder contact met medewerkers en zit je voordat je het weet op de weg.
  • Wachtrij overslaan: in deze tijd sla je een eventuele wachtrij liever over. Met deze service hoef je je over een eventuele wachtrij geen zorgen te maken, want je kunt ter plaatse gebruikmaken van een speciale  Fastlane. Zo breng je minder tijd door in het verhuurkantoor.

Met hoeveel personen mag ik in de huurauto?

In verschillende landen geldt er een afstandsregel. Dat betekent dat als je niet met een gezin met k
inderen reist, je afstand dient te houden. Deze regel geldt ook in de huurauto. Houd daar dan ook rekening mee bij het reserveren van je huurauto. De regels verschillen per land en kunnen tussentijds ook wijzigen. Check voor vertrek goed  wat voor regels er gelden op jouw vakantiebestemming op: pagina Nederland wereldwijd > Wijs op ReisHeb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste huurauto? Neem dan contact op met onze autohuurexperts. Zij voorzien je van een passend advies!

Op dit moment zijn de regels van Griekenland en Italië bekend bij ons: 

Griekenland

In Griekenland geldt een afstandsregel in de huurauto. Wanneer je met een gezin met kinderen reist, heeft dit geen gevolgen. Als de kinderen ouder dan 18 zijn, kan er wel gevraagd worden om een identificatiebewijs. In alle andere gevallen betekent het dat er afstand gehouden moet worden en er daardoor minder personen in de huurauto passen. Hierbij gelden de volgende regels:

- In een huurauto met maximaal 5 zitplaatsen zijn 1 bestuurder en 3 passagiers toegestaan
- In een huurauto met maximaal 7 zitplaatsen zijn 1 bestuurder en 3 passagiers toegestaan
- In een huurauto met 8 of 9 zitplaatsen zijn 1 bestuurder en 5 passagiers toegestaan

Let op: bij gebruik van de shuttleservice naar het station van de huurauto is het dragen van een mondkapje in de shuttlebus voor iedereen verplicht.

Italië

In Italië geldt een afstandsregel in de huurauto. Wanneer je met een gezin met kinderen reist, heeft dit geen gevolgen. In alle andere gevallen betekent het dat er afstand gehouden moet worden en er daardoor minder personen in de huurauto passen. Hierbij gelden de volgende regels:

- De stoel naast de bestuurder dient altijd vrij te blijven
- Wanneer de passagiers een mondkapje dragen, mogen er 1 tot 2 personen per rij plaatsnemen
- Worden er geen mondkapjes gedragen, dan is slechts 1 persoon per rij toegestaan
Dit betekent dus dat in een huurauto met 5 zitplaatsen maximaal 3 personen mogen plaatsnemen.

Moet ik in de huurauto een mondkapje dragen?

De maatregelen kunnen per bestemming verschillen. We raden je aan om zelf goed te checken wat voor regels er in jouw vakantieland gelden op: pagina Nederland wereldwijd > Wijs op Reis

Op dit moment zijn de regels van Portugal en Spanje bekend bij ons: 

Reis je niet met je eigen gezin? Dan is het dragen van een mondkapje in de huurauto verplicht. In de huurauto hoeft geen afstand gehouden te worden. Je kunt in alle gevallen gewoon met de normale bezetting plaatsnemen in de huurauto. 

Wat als ik mijn reservering wil wijzigen?

Wij zijn flexibel, precies zoals je van ons gewend bent. Wijzigen bij Sunny Cars is altijd gratis. Dus heb je een huurauto gereserveerd en moet je je reisplannen door het coronavirus wijzigen? Geen probleem. Wijzigen kan kosteloos, tot 1 dag voor huuraanvang (uiteraard wel op basis van beschikbaarheid).

Wat als ik mijn reservering wil annuleren?

Ga je naar een bestemming waar geen reisbeperkingen voor zijn, maar annuleer je liever wel je reservering? Dat kan. Door het enorme aantal annuleringen, hebben we onze annuleringsvoorwaarden moeten aanpassen.

Op dit moment krijg je van ons na annulering een tegoedbon ter waarde van het reeds aan Sunny Cars betaalde bedrag. De annuleringskosten komen te vervallen en indien je onze Flexservice had gereserveerd krijg je ook deze kosten van ons terug. Met de tegoedbon kun je binnen een jaar na de uitgiftedatum een nieuwe reservering bij ons maken. De huurperiode hoeft niet binnen dat jaar plaats te vinden, dat mag ook later zijn.

Hoe kan ik wijzigen of annuleren?

Neem telefonisch contact met ons op (023 - 5 699 696) of stuur een e-mail naar reservation@sunnycars.nl. Je kunt ook annuleren via My Sunny/My Booking. Heb je een huurauto via een reisbureau, mobiele reisadviseur of touroperator gereserveerd? Neem dan contact op met hen om de mogelijkheden te bespreken.

Let op: een kosteloze wijziging of annulering tegen een tegoedbon bieden wij alleen aan als de annulering aan ons is doorgegeven voordat de reservering ingaat. Hebben wij voor die tijd geen wijziging of annulering ontvangen? Dan blijft de reservering actief en verwacht de lokale wagenparkaanbieder dat je de huurauto ophaalt. Kom je de auto niet ophalen, dan wordt het een ‘no show’. Wij zijn dan genoodzaakt zijn om de volledige huursom door te belasten. Wij worden namelijk ook doorbelast door de lokale wagenparkaanbieder.

Wat als Sunny Cars mijn boeking annuleert?

Reserveringen die vanwege in- of uitreisbeperkingen niet door kunnen gaan, worden proactief door ons geannuleerd. Dat is inmiddels het geval voor alle reserveringen t/m 18 juni. Na annulering ontvang je een tegoedbon die je op een later tijdstip kunt gebruiken om opnieuw een reservering te maken.

Let op: Heb je een reservering die ingaat voor 18 juni en heb je een vluchtnummer opgegeven dat start met HV? Dan kan het zijn dat je reservering niet is geannuleerd. Mocht je de reservering wel willen annuleren, neem dan contact met ons op.

Hoe werkt een tegoedbon bij Sunny Cars?

Je ontvangt van ons een persoonlijke tegoedbon met daarop een unieke code ter waarde van het betaalde bedrag aan Sunny Cars. Met deze tegoedbon kun je binnen een jaar na de uitgiftedatum een nieuwe reservering bij ons maken. De huurperiode hoeft niet binnen dat jaar plaats te vinden, dat mag ook later zijn.

Wat als de waarde van mijn nieuwe reservering hoger is dan het bedrag van de tegoedbon?

Dan lever je eerst je tegoedbon in. Het bedrag dat nog open blijft staan kun je voldoen via iDEAL of je creditcard.

Wat als de waarde van mijn nieuwe reservering lager is dan het bedrag van de tegoedbon?

Mocht het bedrag van je nieuwe reservering lager zijn dan het tegoed, dan krijg je van ons het restantbedrag terugbetaald.

Wat als ik liever mijn geld terugkrijg in plaats van een tegoedbon?

Het coronavirus heeft op ons, net als op veel bedrijven in de reisbranche, een grote impact. Veel groter dan we vooraf hadden kunnen bedenken. Dit heeft ons doen besluiten om te kiezen voor een tegoedbon in plaats van geld terug.

Past een huurauto niet binnen je nieuwe reisplannen en heb je dus geen mogelijkheid de tegoedbon te verzilveren? Dan betalen we je de volledige waarde terug, je bent je geld dus niet kwijt wanneer je de tegoedbon niet gebruikt. Uitbetaling gebeurt automatisch wanneer het tegoed na 1 jaar nog bij ons openstaat. Mocht je om persoonlijke redenen liever eerder je geld terugkrijgen, dan is dat mogelijk vanaf 6 maanden na uitgifte. Neem hiervoor contact met ons op.

Wat gebeurt er met mijn kortingscode na annuleren?

Heb je bij het reserveren van je huurauto een kortingscode gebruikt? Na het annuleren (zowel door jou als door ons) komt deze kortingscode weer vrij. Je hoeft hiervoor niets te doen. Je kunt de code die je al had onder de originele voorwaarden inwisselen op een nieuwe reservering. Let op: het is mogelijk dat de geldigheidsduur van de code vervallen is tegen de tijd dat je een nieuwe reservering maakt. Daar kunnen wij helaas niets aan doen.

Aangepaste openingstijden en noodnummer

Onze autohuurexperts staan 7 dagen per week voor je klaar van 09:00 tot 20:00 uur en in het weekend tot 17:30 uur. Ons noodnummer is dagelijks te bereiken van 08:00 tot 22:00 uur.  


Ons ANVR-lidnummer is 09471

We zijn lid van de SGR onder de nummers:

  • 3742 met Sunny Cars International > onze verhuringen in 120 landen en 8000 bestemmingen
  • 3798 met Sunny Cars BV > voor verhuringen in Nederland en Duitsland.

Deze pagina is voor het laatst geüpdatet op 6-07-2020 om 09:30 uur